گروه فرهنگي:کارگردان فيلم لانژ با اشاره به موفقيت فيلمسازان کوتاه در جشنوارههاي جهاني اظهار کرد: حضور فيلمسازان ايراني در رويدادهاي جهاني، ظرفيت سينماي کوتاه ايران را به جهانيان نشان ميدهد.
نگار حسن زاده درباره حضور فيلمسازان ايراني در جشنوارههاي خارجي اظهار کرد: حضور فيلمسازان ايراني در جشنوارههاي خارجي فرصتي عالي براي به نمايش گذاشتن پتانسل و خلاقيت فيلمسازان جوان است.
حضور فيلمساز در جشنوارهها از اين نظر که آنها بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و با رويکردها به مسايل مختلف از ديدگاه فرهنگهاي متفاوت آشنا شوند، بستر مناسبي است.
اين حضور به ما کمک ميکند تا داستانها و فرهنگ و مسائل اجتماعي، را با مخاطبان جهاني به اشتراک بگذاريم.
وي در ادامه با اشاره به حضور جهاني فيلم لانژ و دغدغههايش يادآور شد: در مورد »لانژ«، بايد بگويم که من قصد ساختن يک فيلم ورزشي نداشتم و اين عبارت را چندان دوست ندارم. درواقع، من يک قصه را در يک بستر ورزشي روايت کردم، که البته ميتوانست هر بستر ديگري هم باشد.
اين کارگردان سينماي کوتاه با بيان اينکه دغدغه مطرح شده در فيلم لانژ يک مسئله انساني است توضيح داد: اين اثر درباره تصميم شجاعانهاي است که يک نفر براي اولين بار ميگيرد و اين اثر به چالشها و تجربيات انساني و اجتماعي او ميپردازد. البته من مشکلي ندارم که لانژ در ساختار فيلم ورزشي در رويدادهاي سينمايي جهاني حضور داشته باشد اما قصه لانژ درباره مسايل انساني است.
من مدام در حال توجه و تحليل به اتفاقهايي هستم که در اطرافم ميافتد و گاهي اين وقايع ممکن است با تجربيات شخصيام ترکيب شوند و اين اتفاق براي »لانژ« نيز افتاد.
حسن زاده يادآور شد: مانند تجربه فيلم کوتاه لانژ بارها و بارها در زندگي واقعي اتفاق افتاده است و همه ما دربارهاش شنيديم.
اين بار من از زاويه ديد خودم ميخواستم قصهاي را تعريف کنم.
وي گفت: من در سالهاي دورتر شمشير باز بودم و در باشگاه دوستي به نام پريسا داشتم که شمشير باز بسيار خوبي بود و متاسفانه ديگر در بين ما نيست.
کاراکتر او براي من الهام بخش بود و دوست داشتم در قصهام به او اشاره کنم و تجربه شخصيام را با يک مسئلهاي که زندگي بسيار از ورزشکاران را تحت تاثير قرار داده در هم بيآميزم.
در واقع، اين داستان درباره اين است که يک بار يک نفر ممکن است رفتار متفاوتي انجام دهد، حتي اگر فقط در خيال خود باشد.
کارگردان فيلم لانژ درباره دليل استقبال از اين اثر در جشنوارههاي جهاني و حضور اين فيلم در دو جشنواره ايتاليايي، يک جشنواره آلماني و فرانسه عنوان کرد: در مورد اقبال »لانژ« در جشنوارهها، بايد بگويم که شايد من فرد مناسبي براي جواب دادن به اين سوال نباشم و نتوانم به طور کامل اين موضوع را توضيح دهم.
من تنها در فستيوال نيوپورت بيچ آمريکا حضوري شرکت کردم. در آنجا توانستم با مخاطبان صحبت کنم و متوجه شدم که آنها بهخوبي با قصه و شخصيتها ارتباط برقرار کرده بودند. جالب بود که حتي اطلاعات غيرمستقيم داستان را هم درک کرده بودند.
حسن زاده تاکيد کرد: فکر ميکنم هنگامي که ما درباره انسان و مسائل مشترک بين انسانها مانند عدالت، تلاش براي گرفتن حق و… صحبت ميکنيم، ديگر فرقي ندارد که مخاطب از چه فرهنگ و مليتي باشد، همه ما ميتوانيم آن درد مشترک را حس کنيم و با داستانهايي که اين مسايل را به تصوير ميکشند، ارتباط برقرار کنيم.
وي ادامه داد: همچنين، درباره ساير جشنوارههايي که من نتوانستم در آنها حضور پيدا کنم، بعد از فستيوال با برخي از عواملشان صحبت کردم و که بيشترين حرفي که شنيدم اين بود که از آنها از ريتم فيلم، نوع ديالوگنويسي وتقسيم اطلاعات و همچنين بازيها تعريف کردند و علاقه نشان دادند.
اين بازخوردها براي من بسيار ارزشمند بود و نشان ميدهد که خوشبختانه داستان و اجرا آن توانسته است تأثيرگذار باشد.
اين کارگردان سينماي کوتاه در پايان درباره وضعيت سينماي کوتاه ايران گفت: سينماي کوتاه در ايران در جايگاه خيلي خوبي قرار دارد. موفقيت انيميشن کوتاه »زير سايه سرو« که جايزه اسکار را به دست آورد، نشاندهنده ظرفيت بالاي اين حوزه است.
فيلمهاي کوتاه به عنوان بستري مناسب براي قصهگويي عمل ميکنند و ميتوانند داستانها را موجز و سريع روايت کنند.
من شخصاً عاشق قصههايي هستم که به طور غيرمستقيم مسائل را طرح ميکنند و به عمق موضوع ميپردازند. اين نوع روايتها به مخاطب اين امکان را ميدهد که خود به کشف معنا و پيام داستان بپردازد.
براي ادامه اين روند موفق، سرمايهگذاري بر روي فيلمسازان جوان و نوآور بسيار حائز اهميت است.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايلنا، حمايت مالي و معنوي از اين هنرمندان ميتواند به توليد آثار با کيفيتتر و متنوعتر منجر شود و به سينماي کوتاه ايران کمک کند تا در سطح جهاني بيشتر ديده شود.
Razazarbaiijan.farhangi@gmail.com