زمان بازی فرزندانتان خلاقیت را فراموش نکنید

زمان بازی فرزندانتان خلاقیت را فراموش نکنید

گروه خانواده و سلامت: بیشتر مادرها فکر می‌کنند برای اینکه بهترین باشند باید کارهای زیادی برای فرزندشان انجام دهند و مدام مشغول رسیدگی به فرزندانشان باشند، در حالیکه کودک بیشتر از هر چیز دیگر‌ی به یک مادر شاد و بانشاط نیاز دارد. اگر می‌خواهید با چند نمونه از رفتارهایی که برای تربیت فرزند شما موثر است آشنا شوید با ما همراه باشید.
مادران عزیز قبل از هر چیزی حواستان به این نکته‌ها باشد!
خانم‌های عزیز زمانی که مادر شدید سعی کنید این کارها را انجام ندهید: اول اینکه خودتان را خیلی خسته نکنید.دوم هر توصیه‌ای را از طرف دیگران جدی نگیرید؛ هر چند اول باید مطمئن شوید که می‌دانید چه توصیه‌هایی مناسب شما و خانواده شماست.سوم سعی نکنید مادر کاملی باشید، چیزی به اسم مادر کامل وجود ندارد، به غریزه‌ خود اطمینان کنید و با معیارهای دیگران خودتان را قضاوت نکنید، اگر اشتباهی کردید خودتان را سرزنش نکنید و اگر از روش تربیتی نتیجه نگرفتید، تجربه های جدید را امتحان کنید. چهارم همسرتان رو فراموش نکنید اکنون که مادر شده اید و سرتان گرم رسیدگی به کارهای کودکتان است، همسر و رابطه‌تان رو فراموش نکنید؛ حتماً لازم است که در زندگی زمانی را به رابطه دونفره‌تان اختصاص دهید.پنجم ترس‌هایتان را به کودک منتقل نکنید، خیلی وقت‌ها تازه مادرها احساس ترس و ناامنی‌ دارند و این حس را هم به کودک خود انتقال می‌دهند، مثلاً وقتی دوست فرزندشان بیمار می‌شود ترس این را دارند که نکند کودک من را هم بیمار کند؛ در حالیکه دلیلی ندارد اگر دوست کودکتان به بیماری خاصی دچار شده، فرزند شما هم دچار شود.
زمان بازی فرزندانتان حواستان به این نکات باشد!
فرزندانم بازیهای خشنی باهم می کنند، ‌تحمل چنین رفتاری را ندارم و معمولا سرشان داد می‌زنم. این خیلی خوب است که فرزندانتان این قدر پرانرژی هستند؛ اما مشکل اصلی، محل بازی است. وقتی می‌بینید بچه‌ها فعالیت فیزیکی دارند، آنها را بیرون ببرید و یا اتاقی امن برای فعالیت‌های پرجنب و جوش آنها در نظر بگیرید همین‌طور قوانینی برای این بازی‌ها تعیین کنید. مثلا هر دو کودک باید موافق بازی باشند، هیچ کدام از آنها نباید با صورت دیگری تماس داشته باشد، هیچ وسیله‌ای به عنوان سلاح نباید بکار گرفته شود، کلمه رمزی را تعیین کنید که معنای آن «ایست»باشد و اگر هر یک از بچه ها مشکلی داشت‌، از آن استفاده کند و یا اگر شما متوجه شدید بازی به دعوا تبدیل شده و در جریان نادرستی پیش می رود، آن را به کار ببرید و بچه ها را به فعالیت دیگری مشغول کنید اگر چیزی شکست یا به کسی آسیبی رسید، هر دو کودک را به طور مساوی مسئول بدانید و نگذارید یکی از آنها تقصیر را به گردن دیگری بیندازد.
تمرینات ذهنی با فرزندتان انجام دهید!
۱-از کودک بخواهید که بر مبنای یافته‌های ذهنی اش برای شما داستانی تعریف کند، سپس آن داستان را نقاشی کند بعد از آن نقاشی ها کتابی بسازید و آن کتاب را در کتابخانه خود به عنوان اثر ارزشمندی از کودک خود نگهداری کنید. شما با انجام این کار ساده به کودک یاد می دهید که افکارش با ارزش است و می تواند از آنچه که در ذهنش طراحی می کند محصولی بوجود بیاورد که برای دیگران نیز جالب توجه و مفید می باشد۲-بدون‌محدودیت سنی، به یک حلقه هولاهوپ چند ردیف به طور نا مرتب و با فاصله کم چسب پهن بزنید و آن را به دیوار آویزان کنید. سپس توپ های پلاستیکی را در اختیار کودکتان قرار دهید تا هدف گیری کرده و‌ پرتاب کند تا توپ ها به چسب‌ها بچسبند. می‌توانید این بازی را رقابتی انجام دهید و‌ خودتان هم همراهش شوید. می‌توانید برایش زمان در نظر بگیرید؛ بدین صورت که چند توپ را در مدت زمان یک دقیقه می‌توانی به هدف بزنی؟ یا می‌توانید تعیین کنید که چند توپ حداقل یا حداکثر باید به هدف برخورد کند. این بازی تک نفره یا دو نفره و‌ حتی با نفرات بیشتر قابل اجراست. خلاقیت به خرج دهید و از بازی کردن لذت ببرید.
همیشه دستور نده! به دنبال پیشنهاد جایگزین جذاب باش!
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس،وقتی فرزندتان از انجام کاری لذت میبرد، دستور دادن شما برای توقف کار بی نتیجه خواهد بود. مثلا وقتی کودک در حال بازی رایانه ای یا تماشای تلویزیون است؛ اگر مادر بیست بار هم بگوید: «بسه دیگه پاشو دیگه درس هات مونده چشم هات آسیب می بینه بیام خاموشش کنم؟» کودک حاضر نیست، ادامه ندهد و لذتش را متوقف کند. پس بهتر است به جای این حرف‌ها یا تهدیدها به او پیشنهاد یک جایگزین جذاب بدهید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۷ ب.ظ

دیدگاه


6 + = ده