گروه فرهنگي:حالا ديگر پايشان به همه جا باز شده است؛ اسباببازيفروشيها، عکس روي نوشتافزارها و... حتي از تمهاي تولدي محبوب کودکان امروز نيز محسوب ميشوند.
عروسکهايي با ظاهر نه چندان زيبا و جذاب که حالا خيليخوب جاي خود را در ميان کودکان ايراني پيدا کردهاند.
هر نسلي با شخصيتهاي انيميشني زمان خود کودکي کرده، بزرگ شده و با آن خاطره دارد. شخصيتهاي والت ديزني که شايد زماني مرجع روياپردازي کودکان ديروز بودند، حالا جاي خود را به شخصيتهاي جديدتري دادهاند که شايد عموميت چنداني در جهان انيميشن برخوردار نباشند اما حالا تصاويرشان ميان بسياري از کودکان دست به دست ميشود.
اما اين شخصيتها از کجا آمدهاند؟
کرومي؛ ظاهري خشن با شخصيت دخترانه
کرومي يکي از شخصيتهاي محبوب کودکان در روزهاي اخير است اما واقعا کرومي چيست و اين عروسک از کجا آمده است؟
کرومي شخصيتي از برند ژاپني سانريو است. اين شخصيت در ژاپن و سراسر جهان محبوب است و بخشي از مجموعه شخصيتهاي کارتون «هلو کيتي» محسوب ميشود. »سانريو« يک شرکت ژاپني است که شخصيتهاي کارتون و محصولات مرتبط با آنها را توليد و توزيع ميکند.
کرومي براي اولين بار در سال 2005 به عنوان يک شخصيت منفي در انيميشن »اونه گاي ماي ملودي (Onegai My Melody)« معرفي شد و داستان »کرومي« و »ملودي« شکل گرفت.
در اين انيميشن، او به عنوان رقيب ماي ملودي، شخصيت محبوب سانريو، ظاهر شد. کرومي با ظاهري تند، خشن و کمي شيطاني به سرعت توجه مخاطبان را جلب کرد. او به خاطر شيطنتها و نقشههايش براي مقابله با ملودي، به عنوان يک شخصيت منفي شناخته ميشد.با گذشت زمان براي کرومي و ملودي انيمههاي زيادي توليد شد و در سريهاي بعدي، شخصيت کرومي به تدريج تغيير کرد و به سمت دوستي و همکاري با ديگر شخصيتها، از جمله ملودي، سوق پيدا کرد. اين تغيير باعث شد تا او به يک شخصيت چند بعدي تبديل شود که نه تنها شيطنتهايش را حفظ کرده بود، بلکه جنبههاي مثبت و دوستانهتري نيز از خود نشان ميداد. اين تحول در شخصيت کرومي به او اجازه داد تا با کودکان و بزرگترها ارتباط بهتري برقرار کند و محبوبيت بيشتري پيدا کند.کرومي در روز هالووين به دنيا آمده است؛ به موسيقي راک و متال علاقه دارد و در برخي از انيميشنها گيتار الکتريک مينوازد. کرومي رنگهاي سياه و صورتي تيره را به عنوان رنگهاي مورد علاقهاش انتخاب کرده است. اين انتخاب رنگها با شخصيت سرکش و خشن او همخواني دارد و همچنين، غذاهاي مورد علاقهاش شامل گوشت و پيازچه است.اين شخصيت اما حالا صرفا از قاب انيميشن بيرون آمده و تبديل به يکي از عروسکهاي محبوب و پروفروش اسباببازي فروشيها تبديل شده است.
لبوبو؛ غول کوچکي که برايش صف ميکشند
شخصيت »لبوبو« حالا حدود 10 سال است که توليد و معرفي شده اما به لطف شبکههاي اجتماعي اخيرا به شدت در اينستاگرام و تيکتاک ترند شده و دل کودکان ايراني را برده است.ماجرا از اين قرار است که در سال 2016 يک تصويرگر اهل هنگکنگ به نام کاسينگ لانگ مجموعهاي داستاني با عنوان The Monsters را خلق کرد. اين مجموعه شامل شخصيتهايي مانند زيمومو، اسپوکي، پاتو و از همه محبوبتر لابوبو بود؛ دختري بازيگوش با چهرهاي منحصربهفرد، گوشهاي بلند، 9 دندان تيز و حالتي شيطنتآميز که از شخصيتهاي فولکلور شمال اروپا الهام گرفته شده است.
درواقع لبوبو احتمالا بايد تا حد زيادي موفقيت خود را مديون سلبريتيهايي بداند که در اواخر 2024 شروع به معرفي اين عروسک کرده و حتي در مواردي به شيوهاي اغراقآميز آن را فرزند خود معرفي کردند. مثلا خواننده گروه K-pop بلکپينک، با نمايش مکرر اين عروسک در استوريهاي اينستاگرامي و استفاده از آن در استايل شخصي خود، موجي از علاقه و تقاضا را در بين طرفداران بهويژه در جنوب شرق آسيا ايجاد کرد.
اين شيوه تبليغاتي، نوعي بازاريابي احساسي و مبتني بر الگوبرداري از افراد تأثيرگذار است؛ يعني مردم چون هنرمند محبوبشان از لبوبو استفاده کرده، آن را جذاب و ارزشمند ميدانند. اين تکنيک به سرعت دامنه علاقهمندان را گسترش داد و لابوبو را از يک محصول هنري خاص، به کالايي محبوب و پرتقاضا تبديل کرد.
گفته ميشود در کشور انگلستان علاقمندان به اين عروسک از ساعت 4 صبح در صف ميايستند تا شايد بتوانند اين غول کوچک نه چندان زيبا را به قيمت 17/5 پوند به دست بياورند؛ هرچند معمولا موجودي اين محصول در کمتر از نيمساعت به پايان ميرسد.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايسنا،از دلايل محبوبيت اين عروسک، غافلگيري در زمان خريد است؛ به اين معنا که همانند يک بسته شانسي، تا زماني که بستهبندي آن را باز نکنيد، نميدانيد دقيقا کدام مدل و چه رنگي از عروسک را به دست آوردهايد! سورپرايزي که احتمالا يکي از نقاط قوت بازاريابي اين محصول است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com