معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري آذربايجان غربي:

منکر ورود مواد مخدر به زندان های استان نیستیم

منکر ورود مواد مخدر به زندان های استان نیستیم

گروه خبر: معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه منکر ورود مواد مخدر به زندان های استان نیستیم، خاطرنشان کرد: با تلاش صورت گرفته شده در زندان های استان شاهد کاهش چشمگیر ورود مواد مخدر توسط زندانیان به زندان ها هستیم.
به گزارش آراز آذربایجان، در حال حاضر ۶۵ درصد از زندانیان استان مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با مواد مخدر هستند.
وجود این افراد که همواره معاملات مواد مخدر می کردند زنگ خطربرای ورود مواد مخدر از طریق این افراد به زندان و مبتلا کردن سایر زندان ها است .
ورود مواد مخدر با انواع ترفندهای مختلف در زندان مقوله‌ای است که با وجود تلاش مسئولان سازمان زندان‌ها برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، همچنان در زندان‌های استان در حال اتفاق افتادن است.
جدای از زندانیانی که در هنگام ورود به زندان معتاد هستند، تعدادی از متهمان هم که به دلایل مختلف وارد زندان شده‌اند معتاد نیستند اما در زمان سپری کردن دوران محکومیت خود،‌ اسیر وسوسه‌های دیگر زندانیان شده و شاید متهمی که به علت مشکلات مالی به زندان افتاده بود، هنگام خروج به یک معتاد تبدیل شده باشد.
برخی از زندانیان معتقد هستند که قبل از اینکه به علت جرم ارتکابی وارد زندان شوند، به مواد مخدر اعتیاد نداشته‌اند و بعد از ورود به زندان معتاد شده‌اند.
یکی از مهمترین دلایلی که موجب شده است که ورود مواد مخدر به زندان ممکن شود اذحام زندانیان در زندان های استان و همچنین اطرافیان زندانیانی که برای ملاقات به زندان رفت و آمد کرده و با ترفندهای مختلف و پیچیده اقدام به جابجایی مواد مخدر می کنند.
مدیرکل زندان های آذربایجان غربی در گفت وگو با آراز آذربایجان، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زندانیان زندانی های استان سه برابر ظرفیت موجود در زندان ها بوده و عملا جای برای پذیرش زندانیان وجود ندارد.
ورود مواد مخدر بوسیله شخص مددجو که اکثراً معتاد و یا توزیع کننده مواد مخدر هستند و با جاسازی در لباس، وسایل، و حتی بدن خود!! مبادرت به ورود مواد مخدر به زندان می نمایند. ورود مواد مخدر بواسطه ملاقات ها به ویژه ملاقات خصوصی و بعضاً حضوری و متاسفانه در این حالت نیز اگر دقت و توجه کافی نسبت به فرد ملاقات گیرنده که بعنوان یک وارد کننده می تواند عمل نماید،نشود و بازرسی و دقت نظر در این مورد نگردد، می تواند بعنوان یکی از راههای ورود مواد مخدر به داخل زندان که مقادیر آن نیز قابل توجه است، باشد. متاسفانه ورود مواد مخدر در کنار ملزومات کارگاهها (مانند چوب، پارچه و غیره) و یا اجناس فروشگاهها که در مقادیر بالا، انواع مواد مخدر از آن طریق وارد شده و نمونه آن نیز در زندان قزل حصار مشاهده گردیده که منجر به دستگیری و مجازات عوامل آن نیز گردید. فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در نشست خبری در خصوص ورود مواد مخدر به زندان ها، اظهار داشت: خوردن مواد مخدر توسط برخی از زندانی ها و سپس تخلیه آن یکی از راههای ورود مواد مخدر به زندان ها است.
سردار ناصر اصلانی ادامه داد: بحث کنترلی زندان ها یکی از الزامات مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، اگرچه تلاش های زیادی در این خصوص انجام می گیرد ولی کافی نیست.
پرویز علیزاده ادامه داد: برای پیشگیری از ورود مواد مخدر توسط برخی از زندان های که مواد مخدر را به معده خود انبار می کنند در زندان های استان قرنطینه ای ایجاد شده است که زندانیان به مدت ۷۲ ساعت در این مکان مستقر می شوند تا اگر موادی را در معده خود انبار کرده باشند دفع شود.
وی ادامه داد: تمام زندانیانی که جدیدالاورود بوده و یا برای مرخصی زندان را ترک کرده باشند پس از بازگشت به زندان باید در این مکان مستقر شده و مواد مخدر نیز به این صورت از بین خواهد رفت.
منکر ورود مواد مخدر به زندان ها نیستیم
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه منکر ورود مواد مخدر به زندان ها نیستیم، خاطرنشان کرد: با تلاش صورت گرفته شده در زندان های استان شاهد کاهش چشمگیر ورود مواد مخدر توسط زندانیان به زندان ها هستیم.
این مسئول افزود: در حال حاضر مصرف دخانیات در زندان ها ممنوع شده است و زندانیان اجازه مصرف دخانیات در محوطه زندان ها را ندارند.
علیزاده تصریح کرد: متاسفانه برخی از زندانیان دچار اعتیاد پنهان هستند و در زندان ها کشف می شوند ولی با این حال اقدامات خوبی در زندان ها در سال های اخیر برای کاهش ورود مواد مخدر انجام شده است.
وی افزود: حدود ۴۵ درصد از زندانیان معتاد هستند و ۳۰ درصد از زندانیان نیز به جرم سرقت در زندان ها هستند که پس از ورود به زندان ها اعتیاد وی مشخص می شود، خانواده های این افراد اطلاعی از اعتیاد این مجرمان ندارند و تصور می کنند که آنان در زندان معتاد شده اند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی گفت: مردم نباید به اخبار کذبی که از سوی برخی از زندانیان آزاد شده از زندان ها توجه کنند زیرا که بسیاری از اخبار کذب است و زندانیان معتاد برای انکار اعتیاد خود اظهار می کنند در زندان ها دچار اعتیاد شدند.
به گزارش آراز آذربایجان، سئوالی که در ارتباط با بحث مجازات حبس وجود دارد، این است که آیا مجازات حبس توانسته از ارتکاب جرم و تکرار آن در جامعه جلوگیری کند؟ آمارها نشان می‌دهند که کیفر حبس در برآورده کردن این هدف موفق نبوده است به طوری که نه تنها ۹۷ درصد از سارقان از ارتکاب جرم دست نکشیده‌اند بلکه همچنان بخشی از جمعیت کیفری زندان‌ها را تکرار کنندگان جرم تشکیل می‌دهند.
بر اساس آمارهای یاد شده، مجازات زندان در طول سالیان گذشته در کاهش آمار جرائم، بازدارندگی و پیشگیری از جرم، تأثیری نداشته است؛ البته برخی کارشناسان علت عدم موفقیت زندان در بازدارندگی از وقوع جرایم را در این می‌دانند که جرم ناشی از عواملی از قبیل فقر، بیکاری، بی‌سوادی، مهاجرت و… است که زندان در از بین بردن آنها هیچ نقش و تأثیری نخواهد داشت و تا وقتی علل و زمینه‌های ارتکاب جرم در جامعه وجود داشته باشد زندان از ارتکاب جرم پیشگیری نخواهد کرد.
یکی از مهمترین راه‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، استفاده نکردن بی‌مورد از بازداشت‌های موقت و استفاده از زندان‌های باز و نیمه باز است که متاسفانه در این خصوص هنوز قضات آن طور که باید توجیه نشده‌اند و همچنان دیده می‌شود برای هر موضوع کوچکی از مجازات حبس استفاده می‌کنند. البته در سال‌های اخیر چند مورد استفاده بجا و شایسته از مجازات‌های جایگزین حبس توسط قضات وجود داشته که به نظر می‌رسد باید بیشتر شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


2 × = هجده