عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس:

ساماندهی کودکان کار بدون برخوردهای ریشه ای ممکن نیست

ساماندهی کودکان کار بدون برخوردهای ریشه ای  ممکن نیست

گروه خبر:عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از عدم برخوردهای ریشه ای با سرشبکه های حمایت از کودکان کار،گفت: دستگاه قضایی و شهرداری در ساماندهی کودکان کار و مقابله با متخلفان ضعیف برخورد می کنند.
بهمن طاهرخانی ، درخصوص اقدامات بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار،گفت: متولی اصلی دربحث جمع آوری کودکان کار سازمان بهزیستی است، اما این موضوع به آن معنا نیست که سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی مرتبط با این بحث مانند وزارت کار و کمیته مداد نقشی درساماندهی و کمک به تعیین معیشت کودکان کار ندارند، بنابراین بدون هم افزایی نمی توان اقدامی دراین خصوص انجام داد.
این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه ضمن اینکه طبق قانون کار حق به کارگیری کودکان برای فعالیت های کاری وجود ندارد، افزود: دربسیاری از شرایط افرادی اقدام به بکارگیری کودکان کار با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی خانواده های این افراد می کنند که هیچ هدفی جزء دستیابی به منافع شخصی خود ندارند بنابراین باید افراد متخلف درجهت استفاده غیرقانونی از کودکان کاررا نیز شناسایی کرد.
وی با بیان اینکه بایدمسیرورود کودکان به عرصه کار را با استفاده از آیین نامه های قانونی مسدود کرد، تصریح کرد: البته بسیاری از کودکان کار تحت پوشش مافیا و باندهای بزرگ مجبور به کار و فعالیت های سخت می شوند، دراین رابطه نیروی انتظامی، شهرداری و حتی دستگاه قضایی باید طبق شرایط ضروری به تحلفات ورود کرده وبا سرشبکه های هدایت کودکان کار برخورد کنند.
طاهرخانی با اشاره به اینکه افراد دارای ضعف مالی، جسمی و روحی مورد سوء استفاده باندهای کودکان کار قرار می گیرند،گفت: طبق قانون باید با هرگونه تکدی گری درسطح شهر و تحت هر عنوانی حتی در قالب کودکان کار مقابله کرد، البته باید تمامی سازمان های متولی نسبت به جمع آوری و ساماندهی کودکان کار اقدامات موثر خود را با هدف شناسایی سرمنشاء باندهای انجام دهند؛ البته سازمان های حمایتی می توانند درصورت لزوم خانواده کودکان کار تحت پوشش بیمه و یا کمک های مالی قرار دهند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید براینکه اقدامات دستگاه های مانند قوه قضاییه در خصوص تخلفات حوزه کودکان کارضعیف و قابل قبول نیست، افزود: متاسفانه دربحث ساماندهی کودکان کار اقدامات ریشه ای انجام نمی شود، متاسفانه افراد فعال درباندهای توزیع کودکان کار در سطح شهر در برخی شرایط دستگیر اما پس از مدتی آزاد می شوند؛ اما باید عزم جدی منطبق با تمامی سیستم های مرتبط در خصوص مقابله با فعالیت کودکان کار به وجود آید.به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رییس سازمان بهزیستی گفت: ساماندهی کودکان کار از نیمه دوم شهریور آغاز می شود. محسنی بندپی افزود: رونمایی از خمات اجتماعی وروانی ویژه کودکان کار در پایان شهریور انجام می شود./

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = دوازده