نماينده مردم اروميه در مجلس:

دولت دریاچه ارومیه را به خاک سیاه نشاند

دولت دریاچه ارومیه را به خاک سیاه نشاند

گروه خبر:نادر قاضی پور گفت: وضعیت دریاچه ارومیه بیش از پیش درحالت نابسامانی قرار گرفته و احیای این دریاچه در دستور کار دولت به حاشیه رفته است، دولت بجای احیای دریاچه ارومیه آن را به خاک سیاه نشانده است.
نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقداماتی که دولت برای احیای آن انجام داده است گفت: وضعیت دریاچه ارومیه بیش از پیش درحالت نابسامانی قرار گرفته و احیای این دریاچه که در دستور کار دولت بود به حاشیه رفته است، دولت بجای احیای دریاچه ارومیه آن را به خاک سیاه نشانده است.
وی با بیان اینکه اقدامات دولت بیشتر برای از بین بردن دریاچه ارومیه بوده است ، عنوان کرد: دولت برای احیای دریاچه ارومیه بجای اینکه آب سدها را روانه دریاچه کند، پساب ها و آب های آلوده کارخانه ها و شهرک های صنعتی را روانه دریاچه کرده است و این امر موجب از بین رفتن دریاچه ارومیه می شود لذا باید هرچه سریعتر دولت اقدام متناسبی برای احیای دریاچه ارومیه کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: در دولت جلسات زیادی را در راستای احیای دریاچه ارومیه تشکیل داده اند و هزینه های زیادی هم برای تشکیل این جلسات کرده اند ولی خروجی این جلسات حق جلسه و حق ماموریت برای دولتی ها بوده و همچنین از طرفی منجر به کاهش سطح آب دریاچه نیز شده است.
قاضی پور افزود: امروز کارهایی را که دولت در جهت احیای دریاچه ارومیه انجام داده به هیچ وجه مثمر ثمر نبوده است و بیشتر در جهت مرگ آذربایجان و دریاچه ارومیه بوده است، دولت ادعا دارد که بیشترین هزینه ها را برای احیای دریاچه ارومیه کرده است در صورتی که این چنین نیست و روز به روز سطح آب دریاچه کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه سطح آب دریاچه ارومیه در سال جاری کاهش یافته است ، اظهارداشت: اینکه می گویند اقدامات کافی را برای احیای دریاچه ارومیه در این سال ها انجام داده ایم پس چرا امروز میبینیم که سطح آب دریاچه ۱۸ سانتی متر کاهش یافته است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با راه دانا؛ با اشاره به از بین رفتن کشاورزی و اشتغال در منطقه اذربایجان گفت: این قبیل اقداماتی که دولتی ها برای احیای دریاچه ارومیه انجام داده اند موجب از بین رفتن کشاورزی در ناحیه آذریایجان شده است و به طبع این موضوع میلیون ها اشتغال در آذربایجان از بین رفته است.
این در حالی است که رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به آمارسازی برخی از افراد در رابطه با روند احیای نگین آبی آذربایجان، گفت: این افراد با ارائه آمار و ارقام کذب به دنبال ایجاد ناامیدی و دلسرد کردن مردم در این ارتباط هستند.
فرهاد سرخوش با اعلام اینکه مردم آمار رسمی تراز دریاچه ارومیه و اطلاعات تکمیلی را از سایت رسمی شرکت آب نیرو، آب منطقه ای و خبرگزاری جمهوری اسلامی آذربایجان غربی دنبال کنند، اظهار کرد: با وجود تمامی تخریب ها باید اعلام کنیم که وضعیت دریاچه ارومیه بسیار امیدبخش است و مردم در تابستان امسال در دریاچه ارومیه شنا خواهند کرد.
وی ادامه داد: برخلاف ادعای برخی ها، ستاد احیا هیچ ردیف اعتبار جداگانه ندارد و تمام اعتبارات به ارگان ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ شمسی شاهد کاهش ۱۳۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه بودیم، افزود: اگر روند خشک شدن دریاچه همچنان ادامه می یافت امروز به جای دریاچه ارومیه شاهد کویر ارومیه بودیم.
سرخوش ادامه داد: پس از آغاز فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها تراز دریاچه ارومیه کاهش نداشته بلکه بیش از ۸۰ سانتیمتر نیز افزایش یافته است.
وی با اعلام اینکه عملیات تثبیت دریاچه ارومیه موفقیت آمیز بوده است، گفت: از این پس شاهد آغاز عملیات احیای نگین آبی آذربایجان خواهیم بود.ارتفاع بارش های کشور از ابتدای مهر سال گذشته تا ۱۵ خرداد سال جاری (سال آبی ۹۶ – ۹۵) به ۲۲۲ میلی متر رسیده که این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲ درصد کاهش داشته است. حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۲٫۵ میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است. ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
۴۱۲ کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است. دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است. در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلنی به اجرا درآمده و ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است. طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه ۲٫۵ میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می_کند. تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
همچنین مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: در طول اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب وارد دریاچه ارومیه شده است. رسول اکبری با بیان اینکه این شرکت در راستای انجام مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده از ۱۴ شهر حوزه آبریز به پیکره دریاچه انجام داده است افزود: در سالهای گذشته میزان پساب وارده به دریاچه ۳۰ میلیون مترمکعب بوده و اکنون این میزان به ۴۰ میلیون مترمکعب درسال رسیده است.وی با بیان اینکه با افتتاح تصفیه خانه گلمان که از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است دو میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب پساب به پیکره دریاچه وارد می شود عنوان کرد: عمده پساب تحویلی به پیکره دریاچه از ارومیه بوده است.
اکبری با اشاره به احجام انتقالی به دریاچه ارومیه گفت: احداث ۱۱۵ هزار متر مکعب در شبانه روز تصفیه خانه، یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و انتقال بعد از احداث تصفیه خانه و احداث ۳۰ ایستگاه پمپاژ در حوضه دریاچه ارومیه از جمله تعهدات شرکت آب و فاضلاب شهری در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
وی گفت: از سال ۷۰ تا ۹۲ ظرفیت تصفیه خانه_ای استان ۲۰۰ هزار مترمکعب بود که در ۴ سال گذشته به ۳۰۰ هزار مترمکعب رسیده که نشان از بهبود فعالیت های انجام شده در این حوزه است.
اکبری با بیان اینکه اعتبار مصوب برای اجرای برنامه های این شرکت در راستای احیای دریاچه ۵۰۰ میلیارد تومان است افزود: در سال ۹۳ و ۹۴ ۴۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات دریاچه دریافت و این رقم در سال ۹۵ به بیش از۷۰ میلیارد تومان رسید.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان_غربی با اشاره به پروژه های مهم آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب نقده با ظرفیت ۲۳ هزار مترمکعب به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات موثری در تحویل پساب انجام شده و تاکنون ۱۴۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال اجراشده است افزود: ۳۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ظرفیت تصفیه خانه استان اضافه شده است.مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان_غربی درباره تصفیه خانه های در دست احداث در آذربایجان غربی درراستای احیای دریاچه ارومیه گفت: تصفیه خانه ۶۰ هزار مترمکعبی در ارومیه با پیشرفت فیزیکی۴۲ درصد در دست احداث است که با اتمام این پروژه سالانه ۵۲ میلیون مترمکعب اب در سال از ارومیه به پیکره دریاچه منتقل می شود.مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: برای انتقال مستقیم ۵۲ میلیون مترمکعبی در سال پساب تصفیه شده از ارومیه به پیکره دریاچه پروژه خط انتقال ۱۵ کیلومتری با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در دست احداث است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


7 − = پنج