رئيس پليس آگاهي انتظامي استان:

دست زمین خواران از ۲۶هزار هکتار اراضی آذربایجان غربی کوتاه شد

دست زمین خواران از ۲۶هزار هکتار اراضی آذربایجان غربی کوتاه شد

گروه خبر:رئیس پلیس آگاهی انتظامی آذربایجان غربی از رفع تصرف ۲۶ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به ارزش۸ میلیارد ریال و ۲۳۰ میلیون ریال خبر داد.
به گزارش آراز آذربایجان، تصرفات نامشروع و غیرقانونی زمین که در اصطلاح عمومی به زمین‌خواری شهرت یافته است و در دو دهه اخیر به یک پدیده زشت و ناخوشایند تبدیل شده به طوری که هر روز شاهد گسترش آن هستیم و این در حالی است که این پدیده در زمره جرائم اقتصادی قرار گرفته است.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که خلاء اساسی قانونی در مبارزه با این جرایم جدی نیست بلکه مشکل و ایراد مهم در مواردی مانند وجود قوانین تغییر کاربری اراضی برای تبدیل کاربری اراضی به مسکونی، عدم اجرا و نظارت صحیح بر قوانین و مقررات، سهل‌انگاری و بی‌توجهی مجریان و مدیران در مبارزه قوی با این پدیده مملکت‌سوزو از همه مهم‌تر اطاله دادرسی در رسیدگی به این جرایم وجود دارد. زمین‌خوار با استفاده از ابزار‌ها و روش‌های قانونی و البته اعمال موارد خلاف قانون، سعی در تحصیل نامشروع زمین می‌‌کند و با استفاده از ‌وسیله ابزارهای غیر قانونی، جرایم گوناگون و سوء‌استفاده از قانون، مرتکب جرم زمین‌خواری و تحصیل اراضی ملی، موات و دولتی می‌شوند.
در روش دیگری از زمین خواری این افراد با شناسایی و خرید اراضی ملی، موات و طرح دعوا در مراجع مربوط و اعاده اراضی یا اخذ زمین بر اساس ضوابط و واگذاری و امثال آن، زمین‌خواری می‌کند.
سهل انگاری دستگاه‌های متولی امر سبب سوء استفاده از موقعیت شده است و زمین خواران با به کارگیری از روش‌های مختلف اقدام به تخریب منابع طبیعی و ملی و زمین خواری می‌کنند.
در دوران پس از انقلاب بخش عمده‌ای از دست درازی‌ها و زمین خواری‌ها در اراضی منابع طبیعی اتفاق افتاده است و باید با مسببان این اقدامات برخورد صورت گیرد تا افراد دیگری جرات نکنند به حریم عمومی و ملی تعدی کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم ترین نقص درمقابله با زمین خواری نوع عمکلرد دستگاه های ذی بط است، گفت: دربرخی مواقع اقدامات دستگاه های متولی موجب سوء استفاده افراد سودجو در تصاحب اراضی می شود، در طی چندین سال اخیر برخوردهایی با متخلفان در زمین خواری صورت گرفته است؛ اما این برخوردها موثر و کارآمد نبوده است، زیرا در برخوردها گاهی حقوق افراد به درستی رعایت نمی شود.
نادر قاضی پور در گفت وگو با آراز آذربایجان، با اشاره به اینکه گاهی افراد به شکل غیرقانونی و با رانت اراضی ملی را تصرف می کنند، افزود: متاسفانه برخوردها با این افراد به درستی انجام نمی شود، اما فردی که اقدام به خریداری چندین زمین می کند متهم به زمین خواری می شود؛ بنابراین اگرتعارضات درحوزه عمکلردی مورد توجه قرار گرفته و با افراد متخلف و دانه درشت_ها برخورد شود؛ می توان ازافزایش زمین خواری جلوگیری کرد.
وی با انتقاد ازاینکه درحال حاضر درصد بزرگی از جنگل ها، کوه ها و منابع طبیعی تصرف شده است، تصریح کرد: باید مشخص شود مجوزها برای این ساخت و سازها چگونه دریافت شده است، البته مشخص است که همکاری و تعامل دستگاه های متولی صورت گرفته است، بنابراین برخوردهای موردی، صنفی، مقطعی و شخصی با زمین خواری کارسازنبوده و باید برخوردها درهمه ابعاد با تمامی متخلفان باشد.
وی با اشاره به اینکه باید با همه افراد متخلف درروند زمین خواری برخورد شود، گفت: متاسفانه دربرخی شرایط مردم درمعرض برخورد های سختگیرانه قرار می گیرند، این درحالی است که اگرمراجع قانونی و متولیان امردر واگذاری زمین ها قانونی عمل کنند؛ زمین خواری صورت نمی گیرد، بنابراین بارها دیده می شود افراد دانه درشت بسیاری اقدام به زمین خواری کردند اما برخوردی با آنها صورت نمی گیرد
رئیس پلیس آگاهی انتظامی آذربایجان غربی در نشست خبری با بیان اینکه آذربایجان غربی جز استان های امن در حوزه جرایم جنایی است افزود: در سال جاری ۹۳ درصد پرونده های جعل و ۸۴ درصد از پرونده های کلاهبرداری با دستگیری ۵۰ نفر جاعل به نتیجه رسیده است.
وی با اشاره به حوزه مبارزه با جرایم اقتصادی تصریح کرد: در فروردین امسال ۱۷ پرونده اقتصادی با ارزش ریالی ۱۶۴ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال با دستگیری ۱۹ نفر مخل اقتصادی به نتیجه رسیده است.
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه عمده پرونده های جرایم اقتصادی مربوط به زمین خواری بوده است ادامه داد: ۶ پرونده زمین خواری درحدود ۲۶ هزار و ۴۰۰ مترمربع به ارزش ریالی ۸ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال مورد بررسی قرار گرفت و دراین راستا ۶ متهم به مراجع قضایی تحویل داده شد.
این مسئول تاکید کرد: شهروندان برای جلوگیری از گیر افتادن در دامان افراد سود جو از خرید و فروش اراضی با قولنامه کاری خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به این اداره کل اطلاع دهند.
به گزارش آراز آذربایجان، به هر صورت زمین خواری پدیده ایست که همه بر سر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند اما حقیقت این است در شرایطی که حتی تعریف مشخصی از این جرم ارائه نشده عزم عمومی مشخصی برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود.متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسرکشور به اشکال مختلف پراکنده شده است.به نظر می رسد ارائه یک طرح همه جانبه برای مبارزه با این پدیده شوم و همکاری نهاد ها وسازمان های در گیر در این خصوص ضرورتی است که باید هرچه سریعتر به آن توجه شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = هشت