گزارش //

دریاچه ارومیه در سراشیبی مرگ و روزه سکوت دولتی‌ها

دریاچه ارومیه در سراشیبی مرگ و روزه سکوت دولتی‌ها

گروه اجتماعی: دریاچه ارومیه در سومین سال اجرای راهکارهای احیاء به‌جای جان گرفتن در سراشیبی مرگ واقع‌شده و دستگاه‌های مجری راهکارهای نجات آن به‌جای پاسخگویی روزه سکوت گرفتند. تابستان امسال سومین سال از آغاز به فعالیت برنامه‌های ۲۷‌گانه احیای دریاچه ارومیه گذشت و اکنون در همان نقطه آغاز کار واقع شده‌ایم و در ظاهر دریاچه ارومیه هیچ اثری از اجرای چنین برنامه‌هایی دیده نمی‌شود.
دریاچه ارومیه اکنون دقیقاً در وضعیتی به مراتب بدتر از ۳ سال قبل خود واقع شده است همان وضعیتی که در آن شرایط مسئولان به واقع احساس خطر کردند تا شاید چاره‌ای برای ممانعت از این روند خشکی اندیشیده شود.
از پاییز سال گذشته زمزمه‌های عملکرد ناموفق دولت درباره اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد که مهم‌ترین علت آن از نبود منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها ناشی می‌شود.
اکنون بنا به اعلام آمار و اطلاعات از اداره‌کل هواشناسی استان، علت مهم دیگری همچون کاهش چشمگیر بارندگی‌های در حوضه دریاچه ارومیه بر دلایل روند نامطلوب احیای دریاچه ارومیه افزوده شده است، البته بارش باران الهی یکی از پدیده‌های مهمی است که در نخستین سال احیا, این دریاچه را سیراب، دل مردم را شاد و روی مسئولان را سفید کرد.
اکنون که سومین سال احیای دریاچه ارومیه سپری شد تابستانی گرم‌ و هوایی خشک و بدون بارندگی را شاهد بودیم که همه این عوامل گریبان گیر دریاچه ارومیه شد و در نتیجه آن را برای بار دیگر در مسیر آخرین نفس‌ها قرار داد.
در این گزارش خبرنگار تسنیم برای چندمین بار دست‌به‌قلم شده تا بار دیگر نظر مسئولان و کارشناسان مربوطه را در بروز این وضعیت دریاچه ارومیه جویا شود که مشروح آن در پی می‌آید.
*سوءمدیریت منابع آبی عامل وقوع بحران دریاچه ارومیه
شهروز برزگر، نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، سوءمدیریت را سبب قرار گرفتن دریاچه ارومیه در شرایط بحرانی کنونی خواند و اظهار داشت: سوء مدیریت‌های گذشته سبب شده که امروزه دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی قرار گیرد و به‌منظور نجات این دریاچه و جلوگیری از خشک‌شدن آن ستاد احیاء تشکیل دهیم.
وی گفت: براساس مطالعاتی که در زمینه دریاچه ارومیه انجام داده‌ام این موضوع را می‌بینم که بسیاری از کارها را می‌شد که برای احیای دریاچه ارومیه انجام داد که انجام شده و در حال حاضر نیز توان انجام بسیاری از کارها وجود دارد که در صورت سهل‌انگاری در به ثمر رساندن آن‌ها در آینده حسرت این روزها را خواهیم خورد.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی از بی‌تأثیر نبودن پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در خشک‌شدن آن خبر داد و تصریح کرد: پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در روند خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر داشت و آن کوهی که به‌صورت غیر کارشناسی کنده شد و در دریاچه ارومیه و چاه‌های آن ریخته شد، آب دریاچه را از جریان انداخت و همین از جریان افتادن آب یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه بود.
*سدسازی‌های بی‌رویه، مانع مهم احیاء دریاچه ارومیه
برزگر افزود: سدسازی‌های بی‌رویه و بدون مطالعه که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاد از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار می‌روند و از دیگر دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه به کشاورزی بی‌رویه در این منطقه می‌توان اشاره کرد.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان فردی که حالش برای حال دریاچه ارومیه می‌سوزد می‌گویم که این صندوق توسعه ملی پس چه زمانی باید به داد ما برسد و چه زمانی باید از این صندوق استفاده کرد؟
چرا ۳ میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده نمی‌شود و ما باید دست رو دست گذاشته و خشکی دریاچه ارومیه را نظاره‌گر باشیم و بعد به سراغ صندوق برویم.
*اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه ناکافی است
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: در این راستا تلاش‌هایی انجام‌گرفته اما خروجی قابل قبولی از این اقدامات به دست نیامده تا جایی که می‌توان گفت نسبت به بودجه صرف شده برای این طرح بسیاری از فعالیت‌ها نتیجه‌بخش نبوده است.
وی در ارتباط با اهمیت تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه برای پیگیری هرچه تخصصی‌تر موضوع گفت: همزمان با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه در تهران عیسی کلانتری به‌عنوان دبیر آن معرفی شد که با توجه به تخصص وی در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست انتظار می‌رفت با اجرای راهکارهای منطقی دریاچه ارومیه بتواند جانی دوباره بگیرد.
شبستری خاطرنشان کرد: اما متأسفانه آنچه که امروز در ارتباط با دریاچه ارومیه مشاهده می‌شود این است که نه فقط تراز آب دریاچه روند مثبتی نشان نمی‌دهد بلکه مقدار آب آن نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.
*دریاچه ارومیه همچنان با بحران بی‌آبی روبه‌روست
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با مانورهای سیاسی که هنگام انتخابات روی دریاچه ارومیه انجام می‌شد اظهار داشت: متأسفانه در ایام انتخابات دولت با بهره‌برداری تبلیغاتی از دریاچه ارومیه تراز مثبت آب آن در مواقعی از سال را که بیشتر به علت بارندگی‌های منطقه بود، به عملکرد ستاد احیای دریاچه و دولت نسبت می‌داد.
وی افزود: واقعیت قضیه این است که اقدامات لازم صورت نگرفته و یا اگر تلاشی انجام شده نتیجه مطلوبی نداشته است چرا که امروز شاهدیم که دریاچه ارومیه همچنان با بحران بی‌آبی روبه‌روست و خطرات جدی زیست‌محیطی ساکنان اطراف دریاچه را تهدید می‌کند.
*انتقال آب از ارس راهکار نجات دریاچه ارومیه نیست
در اینجا یادآوری می‌شود که از آغاز اجرای برنامه‌های ۲۷ گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه مسئولان مربوطه انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه را در احیای دریاچه ارومیه نقطه امید می‌خوانند.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه به کذب‌بودن اخبار منتشر‌شده مبنی بر انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه انتقال آب مربوط به دشت شبستر است و با هدف توسعه و ترویج کشاورزی در آن منطقه و تأمین آب شرب سالم و مورد نیاز بهداشت و صنعت کلان‌شهر تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی و صنعتی کشور و سایر شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط انتقال در شهرستان‌های تبریز، شبستر، مرند و جلفا انجام می‌گیرد.
فرهاد سرخوش گفت: انتقال آب از ارس به دشت شبستر و در اثنای آن به دریاچه ارومیه توسط مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی مطرح شده و هدف از آن مجاب‌کردن دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه به تخصیص اعتبار برای این طرح است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم سرخوش با تاکید براینکه قرار نیست هیچ آبی در خلال اجرای این طرح به دریاچه ارومیه انتقال یابد، عنوان کرد: سهم دریاچه ارومیه از آب منتقل شده در طرح انتقال آب از ارس مجموعاً ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال آن‌ هم از پساب بازیافتی صنایع درگیر در طرح است و با توجه به ناچیز‌بودن این مقدار هیچ صرفه اقتصادی برای اجرای طرح توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مترتب نیست.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 1