خودکشی مرگی که به قلب جامعه شلیک می شود

خودکشی مرگی که به قلب جامعه شلیک می شود

گروه اجتماعی:اگرچه خودکشی ها و بازتاب این اخبار در شبکه های اجتماعی زنگ خطر را به صدا درآورده و باید با شناسایی عوامل وقوع آن برای پیشگیری گام برداشت، اما برای شناسایی عوامل موثر در مرگ خودخواسته می_توان آن ها را دسته بندی کرد.
روان شناسان معتقدند خودکشی زمانی رخ می دهد که هم بستگی اجتماعی فرد با جامعه کاهش می یابد. هرچند دلایل خودکشی در هر فرد با فردی دیگر متفاوت است، اما به طور کلی مهم ترین دلایل آن به مشکلات خانوادگی فردی، سرخوردگی، تخریب هویت، تاثیر شبکه_های اجتماعی و فیلم های خشونت آمیز اعتماد به نفس پایین و طرد شدن از طرف خانواده و دوستان، بر می گردد. تعطیل شد.
چی؟ زندگی. خبری که به هیچ وجه نه جذاب است نه هیجان انگیز؛ این خبر فقط یک پایان غریب است. تصویری که قبل از مرگ درست به قلب شلیک می شود.
این اتفاقی است که حالا کم و بیش در فضای مجازی به راه افتاده و بعضی ها که زندگی از سر و کول شان بالا رفته و تاب ماندن نمی_آورند مگر خود را با تصویرها و نوشته هایی تلخ، وصیت می کنند.
کارشناسان معتقدند اگرچه نرخ خودکشی در ایران از اغلب کشورهای غربی پایین تر است اما در میان کشورهای خاورمیانه این آمار بالاست؛ هر چند آمار دقیقی از تعداد افرادی که به این شیوه به زندگی خود پایان می دهند، وجود ندارد، اما به طور میانگین با حدود ۵۰۰ مورد موفق در سال به یکی از آسیب های اجتماعی رو به رشد تبدیل شده است.
سن اقدام به خودکشی پایین آمده و پوشش رسانه ای بازنمایی اخبار شرایط دیده شدن این نوع مرگ را فراهم می کند.
این ها را دکتر سعید خراط ها، آسیب شناس اجتماعی می_گوید و در این باره می افزاید: »تصور کنید در دوره ای که خودسوزی زنان ایلام در چنین شرایطی رخ می داد و تصاویر و اخبارش رسانه ای می شد، چه تصاویر هولناک و فراوانی از مرگ های خودخواسته زنان این استان بر سر خط خبرها می نشست.
بنابراین چون الان فضا برای انتشار اخبار مهیاست، نمی توان مقایسه کاملا درستی نسبت به آمارهای خودکشی سال های گذشته نسبت به امسال داد. با این حال به نظر می_رسد هرساله با توجه به شرایط معیشتی، اقتصادی و آسیب های اجتماعی متفاوت تر انگیزه ها و علل خودکشی_ها دستخوش تغییر می_شوند.
درنتیجه این تغییرات شیوه و نحوه خودکشی نیز دچار تغییر شده، کما این که الان فردی که قصد خودکشی دارد، تصویر یا نوشته ای را به عنوان آخرین لحظه از زندگی اش ثبت و منتشر می کند.
اگرچه معمولا این تصاویر و نوشته ها در فضای مجازی رخ می دهند، اما من معتقدم که دیگر به شبکه های اجتماعی و دنیای اینترنت نمی_توان گفت مجازی.
چرا که الان همه این ها زدگی روزمره اجتماعی جنب و جوش بیشتری پیدا کرده اند و درواقع دنیای واقعی به این سمت کوچ کرده است.
با این تعریف، به نظر من افرادی که از آخرین روز زندگی شان تصویر یا نوشته ای ثبت می_کنند، میل به جاودانگی دارند.
به هر حال همه ما دوست داریم پس از مرگمان هم ناممان جاودانه شود، با این که بخشی از کوله بار دردهایمان را بر زمین بگذاریم و برویم.
همین هم می شود که مردم قبل از مرگ وصیت می کنند و منتشر کردن یک نوشته یا حتی عکس درواقع یک نوع وصیت از طرف کسی است که فضای مجازی به او اجازه می_دهد از آن برای وصیت و همان جاودانگی اش استفاده کند.
قضای مجتبی حسین پور، بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی درباره علل خودکشی می گوید: سال گذشته پرونده خودکشی یک پسر جوان به من ارجاع داده شد.
با بررسی این پرونده متوجه شدم او از لحاظ ظاهری، اقتصادی و معیشتی مشکل خاصی ندارد، اما در صحنه خودکشی یک فیلم کشف شد.
او در این فیلم از فامیل و دوستانش گله کرده بود و به نوعی آن ها را مقصر رسیدن به بن بست در زندگی اش می دانست.
من معتقدم خودکشی یک اقدام کاملا شخصی است و در اقدامات شخصی انگیزه های شخصی وجود دارد که این ها عمدتا مخفی می ماند. به این معنی که کسانی که اقدام به خودکشی می_کنند، قبل از ترک دنیا یک مقصری برای خودشان می تراشند.
وقتی شخص خودش را این موضوع فانتون می کند و به همین خاطر ما در خیلی از مواقع و با بررسی پرونده های خودکشی ممکن است حتی به انگیزه اصلی تن دادن به مگر خودخواسته این افراد هم پی نبریم.
قاضی حسین پور ندانستن مهارت زندگی در رویارویی با مشکلات را علت اصلی خودکشی در سال های اخیر می داند و در ادامه می گوید: خیلی ها تصور می کنند خودکشی یک جنون آنی است. اما الان شاهد خودکشی_هایی هستیم که با برنامه ریزی انجام می شود. یعنی فرد عکس می اندازد، پست می گذارد، حتی وسیله خودکشی را تهیه می کند؛ در صورتی که در این زمان فرصت دارد خشمش فروکش کند و زندگی اش را از زاویه دیگری نگاه کند. دلیل این موضوع هم نداشتن و آگاه نبودن در رابطه با مهارت های زندگی است.
مهارت هایی که فقط به یک مشاوره قبل و بعد از ازدواج ختم نمی شود و باید از کودکی فن درست زندگی کردن و برخورد با مشکلات اجتماعی و خانوادگی به کودکان آموزش داده شود.
با این حال به نظر من کسانی که قبل از اقدام به خودکشی تصویر و وصیتشان را منتشر می_کنند، نه تنها میل به دیده شدن دارند، بلکه این اقدامشان نشان می دهد حتی زندگی هم برای آنها مهم بوده است.
چرا که گرفتن تصویر و بازگوکردن دردها و وصیت ها و پست هایی که نوشته می_شود، نشان می دهد همه آن ها زندگی را دوست داشته اند، اما به دلایل نداشتن مهارت زندگی خودشان را در بن بست دیده اند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، با همه این ها خودکشی مثل خیلی از آسیب های اجتماعی، آسیبی است که هنجارهای جامعه را در هم می شکند و هرچه بیشتر چشم جامعه از این تصویر پر شود، تبعات بیشتری بر جای خواهدگذاشت.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 3