گزارش //

جان دریاچه ارومیه از وعده‌های توخالی به لب و صبر مردم به سرآمد

جان دریاچه ارومیه از وعده‌های توخالی به لب و صبر مردم به سرآمد

گروه اجتماعی: دریاچه ارومیه به‌عنوان دومین دریاچه شور جهان از شهرت جهانی برخوردار است که به سبب بی‌تدبیری دولت‌های اخیر به‌تنهایی و با مظلومیت خاصی در برابر مرگ کامل دست‌وپنجه نرم می‌کند و امروزه نیز در آستانه خشک شدن کامل قرار گرفته است. دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران قرارگرفته و دومین دریاچه شور جهان به‌حساب می‌آید که به سبب همین ویژگی‌های خاص خود و شور بودن آب آن در سطح جهان از شهرت بسیار پرآوازه برخوردار است.
روزگاری دریاچه ارومیه به‌عنوان نگین فیروزه‌ای آذربایجان مشهور بود به‌گونه‌ای که در سالیان نه چندان دور و در زمان پرآبی، این دریاچه به سبب زیبایی و دلربایی منحصربه‌فرد خود با ساحلی نمکی نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کرد.
*خشکی دریاچه ارومیه صنعت توریسم منطقه را نابود کرد
در زمان پرآبی دریاچه ارومیه، مجموعه‌های تفریحی متعددی در نزدیکی دریاچه احداث شد تا از مسافران خارجی و داخلی در این مجموعه‌های مدرن پذیرایی شده و به آن‌ها اسکان داده شود که از جمله این مجموعه‌ها می‌توان به مجموعه‌های دهکده تفریحی گردشگری چی چست و مجموعه مجلل دهکده باری در نزدیکی ارومیه اشاره کرد.
دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته و در زمان پرآبی خود، صنعت توریسم آذربایجان غربی و حتی استان‌های اطراف را رونق بخشیده بود و راهی برای کسب درآمد و روزی حلال برای ساکنین حوضه آبریز دریاچه ارومیه از طریق صنعت توریسم به‌حساب می‌آمد.
در چند سال اخیر با خشک شدن دریاچه ارومیه در این اوضاع وخیم اقتصادی کشور همین چند هزار تومان درآمد حلالی که مردم از طریق صنعت توریسم در پیرامون دریاچه ارومیه کسب می‌کردند را نیز از دست‌داده و ضربه بزرگی به اقتصاد گردشگری منطقه وارد شده و افراد بسیاری بیکار شده اند.
*کم شدن فاصله دو شهر به قیمت خشک شدن دریاچه ارومیه
چند سال قبل مردمی که قصد سفر از ارومیه به تبریز را داشتند باید از طریق جاده آسفالت و دور زدن بالا یا پایین دریاچه ارومیه از دو شهرستان میاندوآب یا سلماس به تبریز سفر می‌کردند چراکه نزدیک‌ترین فاصله جاده‌ای به مردم ارومیه این محورها به‌حساب می‌آمد ولی یک راه نزدیک دیگری نیز وجود داشت که از میان دریا میگذشت، بنابراین میلیونها تن خاک را در بستر دریاچه ریختند تا جاده ای ساخته شود ولی حتی بعد از احداث آن نیز اگر مردم می‌خواستند از ارومیه به تبریز سفر کنند باید از طریق کشتی به آن‌طرف جاده و دریاچه می‌رفتند و سفر با کشتی نیز در مسیر حدود یک کیلومتری حدود نیم ساعت طول می‌کشید.
مهندسین برای کم کردن فاصله ارومیه و تبریز به فکر چاره‌ای افتادند تا وقت مردم در جاده و کشتی تلف نشده و هر چه سریع‌تر بتوانند از ارومیه به تبریز و برعکس سفر کنند که به همین سبب به فکر ایجاد یک پل برای وصل کردن دو طرف دریاچه ارومیه افتادند تا مردم با خودروی خود به سفر بپردازند و دیگر حتی نیم ساعت هم در کشتی وقت خود را تلف نکنند.
شرکت‌های مهندسی داخلی و خارجی بسیاری برای پل دریاچه ارومیه طرح دادند و حتی گفته می‌شود که کشورهای خارجی از جمله ژاپن و آلمان پیشنهاد ایجاد یک پل شیشه‌ای از داخل آب دریاچه ارومیه برای وصل کردن ارومیه به تبریز را داده بودند ولی هیچکدام از این طرحها مورد قبول واقع نشد.بالاخره مهندسین ایرانی با تلاش و کوشش خود عملیات جاده‌سازی، خاک‌ریزی و بتن‌ریزی به قلب دریاچه ارومیه را شروع کردند و یک پلی روی دریاچه ارومیه ایجاد شد که به‌وسیله این پل مردم می‌توانستند به‌جای اینکه نیم ساعت از وقت خود را در کشتی سپری کنند بیایند و در حدود ۱ دقیقه این مسیر را به‌وسیله پل احداث‌شده طی کنند و زمان قابل‌توجهی را در سفر خود صرفه‌جویی کنند.
بعدها روند خشک شدن دریاچه ارومیه شروع شد و با گذشت زمان سرعت خشک شدن دریاچه نیز افزایش یافت و امروزه دیگر شاهد آن هستیم که در فصل‌های زمستان و بهار با بارش‌های رحمت الهی دریاچه ارومیه یک نیمه جانی به خود می‌گیرد ولی در تابستان هرسال اوضاع آن به سبب تبخیر آب بدتر از سال قبل شده و قدم‌به‌قدم به خشک شدن کامل و مرگ نزدیک می‌شود.
پس از سال‌ها این موضوع نیز مشخص شد که مهندسی جاده میانگذر دریاچه ارومیه اشتباه بوده و یکی از عوامل خشک شدن دریاچه همین جاده است چراکه این پل همانند سدی بر پیکره‌ دریاچه جریان آب را از کار انداخته و سبب تشدید عمل تبخیر آب دریاچه ارومیه شده است.
*انتظار مردم از رئیس‌جمهور برای احیای دریاچه ارومیه
مردم آذربایجان با ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه دیگر از مهندسین و مسئولان استانی ناامید شده و چشم امید آن‌ها به شخص رئیس‌جمهور بود به‌گونه‌ای که حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ حرف‌های خوبی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه گفته و رأی های بسیاری را نیز از مردم آذربایجان در آن زمان اخذ کرد.
حسن روحانی پس از کسب اکثریت آرا و نشستن بر کرسی ریاست جمهوری طبق وعده ای که داده بود در اولین مصوبه هیئت دولت احیا دریاچه ارومیه را در دستور کار دولت قرار داد و دستور ارائه گزارش ۱۰۰ روزه را نیز صادر کرد.
*پر شدن گوش مردم از وعده‌های توخالی درباره احیا دریاچه ارومیه
با تمامی اقدامات و سخنرانی‌های صورت گرفته توسط رئیس جمهور و دیگر مسئولین، مردم به احیای دریاچه ارومیه امید چندانی ندارند چراکه به عینه و از نزدیک مشاهده می‌کنند که علی‌رغم اقدامات و وعده‌های متنوع در رابطه با احیای دریاچه ارومیه این دریاچه رو به خشکی است و با سرعت بسیار زیادی جان می‌کند.
بیشتر مردم آذربایجان بر این باورند که اگر بارش‌های زمستانی و بهاری وجود نداشت دریاچه ارومیه همین مقدار اندک آب را نیز نداشت و اقدامات دولت نیز بی‌فایده است چراکه دریاچه ارومیه هرسال به تابوت مرگ نزدیک می‌شود و فقط در سال‌های اخیر به‌تنهایی با مرگ و خشک شدن کامل دست‌وپنجه نرم می‌کند.
البته حسن روحانی در سفرهای خود به ارومیه در زمان ریاست جمهوری که تمامی آن سفرها در فصل بهار یعنی دقیقاً در زمان اوج ورود آب‌های جاری به دریاچه ارومیه اتفاق افتاده، حرف از عمل به وعده‌های خود و تثبیت آب دریاچه ارومیه زد که بیشتر شهروندان نظری مخالف با وی داشته و بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه را ناشی از بارش‌های رحمت الهی می‌دانستند.
*دریاچه ارومیه و مردم آذربایجان خون گریه می‌کنند
شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: این روزها حال دریاچه ارومیه اصلاً خوب نیست به‌گونه‌ای که دریا و مردم آذربایجان هر دو خون گریه می‌کنند، وای به حال آن روزی که این خون کاملاً خشک شود.
برزگر گفت: دریاچه ارومیه فقط برای مردم آذربایجان نیست و این دریاچه برای کل کشور و منطقه و جهان تعلق دارد چرا اگر این دریاچه کاملاً خشک شود ما شاهد یک فاجعه در حد مهاجرت انسانی عظیم در منطقه خواهیم بود.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر خون گریه کردن دریاچه ارومیه به چشم دیده می‌شود و زمانی که به‌وسیله هواپیما به ارومیه سفر می‌کنیم و از بالای دریاچه ارومیه عبور می‌کنیم و حال‌وروز دریاچه را می‌بینیم یک حالت افسردگی شدید به ما دست می‌دهد بنابراین به‌شدت از این وضعیت نگران هستیم و به‌هیچ‌وجه نباید دست رو دست گذاشت و زمان را از دست داد.
*زندگی ۱۴ میلیون نفر با خشک شدن دریاچه ارومیه در خطر جدی قرار می گیرد
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ارومیه، با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: وضعیت دریاچه ارومیه اسفناک است و توده‌های نمک به علت تبخیر آب جمع شده و به کف دریاچه می‌ریزند.
قاضی پور با ارزیابی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به دنبال مرگ آذربایجان است و می‌خواهد ۱۴ میلیون نفر را آواره کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که در برخی از نقاط کشور ازجمله سیستان و بلوچستان پدیده گردوغبار مردم آن مناطق را تحتتأثیر قرار داده است ولی اگر دریاچه ارومیه خشک شود این بار طوفان نمک زندگی ۱۴میلیون نفر به غیر کشورهای همسایه را تحت تأثیر قرار خواهد داد که این موضوع بسیار خطرناک است.
*وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه قابل‌تعریف نیست
سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: وضعیت این دریاچه اصلاً قابل تعریف نیست و آمارهای ارائه‌شده نشان از کاهش زیاد سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۵ دارد.
کبیری گفت: دولت و ستاد احیای دریاچه ارومیه باید توجه ویژه‌ای به دریاچه ارومیه کنند چراکه اگر این وضعیت دریاچه ادامه پیدا کند وضعیت برای آذربایجان غربی و حتی ساکنان استان‌های هم‌جوار نگران‌کننده می‌شود و همگی دچار انواع مشکل می‌شوند.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی افزود: سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل حدود ۲۵ سانتی‌متر کاهش یافته که این وضعیت بسیار نگران کننده است.
*مردم از ناامیدی خود در رابطه با احیای دریاچه ارومیه می‌گویند
میلاد باغ آرا یکی از شهروندان ارومیه‌ای ، در رابطه با وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: امید کمی به احیای دریاچه ارومیه دارم و این را میدانم که در همین وضعیت فعلی در شهرها ذره‌های نمک قابل‌استشمام است و مردم با سرطان ریه چندان فاصله‌ای ندارند‌.
آیا باید به فکر احیای دریاچه باشیم؟ یا جلوگیری از مرگ هزاران نفر؟
سینا افشاریان دیگر شهروند ارومیه‌ای با ابزار ناراحتی خود از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه چوب سیاسی بازی را می‌خورد و وقتی غریبانه همه می‌گفتند خشک می‌شود بعضاً حتی نماینده‌ها می‌گفتند دریاچه وضعش عالی است و وقتی در حالت مرگ، دولت برای احیایش کوشید همان‌ها گفتند دولت کاری نمی‌کند حالا که دولت کاری نمی‌کند منتقدان هم حرفی نمی‌زنند
افشاریان افزود: آری دریاچه خودش هم امیدش را از دست‌داده چون تقدیر این بوده شاید با مرگش باعث بیداری خیلی‌ها شود گرچه دیر ولی روزی خواهد رسید که به فرزندانمان خواهیم گفت آیا می‌دانید به اینجا دریاچه ارومیه می‌گفتند؟کاش کاش و باز هم کاش بجای سیاسی کردن همه قضایا مثل طبیعت و محیط‌زیست دست در دست هم برای زنده‌بودنش دست یاری به هم می‌دادیم نه بعد از مردنش مراسمات باشکوه بگیریم.
حجت حسن پور یکی از اهالی ارومیه نیز با اشاره به نا امیدی خود از احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: نه من با این شرایط هیچ امیدی به احیای دریاچه ندارم و رئیس‌جمهور در زمان انتخابات آمد فریاد زد دریاچه رو احیا کردم، یکی نیست به او بگوید که اقای عزیز شما وسط بهار آمدی دو قطره آب دیدی فکر کردی احیا کردی؟ نخیر آن آب به خاطر بارندگی‌های بهاری بود، اقای رئیس جمهور شما الان بیایید و حال دریاچه را ببینید.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی افزود: تا زمانی که جاده میان‌گذر سرجای خودش است و هر روز یک سد جدید روی این دریاچه نگون‌بخت احداث می‌کنند این دریاچه همین گونه خواهد بود و یک نکته این است که دیگر اگر دولت می‌خواست این دریاچه را احیا کند دریاچه ارومیه را از نقشه ایران در کل کتاب‌های درسی حذف نمی‌کرد. حسن پور گفت: از این کارشان چه هدفی دارند؟ می‌خواهند به بچه‌ها القا کنند که دریاچه‌ای وجود ندارد؟

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 72