آراز آذربايجان گزارش مي دهد

ایجاد شور و نشاط اجتماعی مهمترین دستاورد جشنواره انگور

ایجاد شور و نشاط اجتماعی مهمترین دستاورد جشنواره انگور

رقیه قربانی
گروه گزارش: جشنواره انگور ارومیه نوپا بوده و علی رغم اینکه پنج سال از زمان برگزاری آن سپری شده است ولی نتوانسته مهمترین هدف خود که برند کردن انگور ارومیه در کشور است دست یابد و با وجود وضعیتی که در جشنواره انگور امسال ملاحظه شد از مسیر اصلی خود در حال خارج شدن بوده و تبدیل به مکانی برای درآمدزایی شده است.
به گزارش آراز آذربایجان، پنجمین جشنواره انگور ارومیه با استقبال باشکوه مردم آذربایجان غربی و همچنین سایر استان های دیگر به کار خود پایان داد، پنجمین جشنواره انگور دارای نقاط قوت و ضعف های متعددی بود، انتقاد غرفه داران از شهرداری ارومیه، عدم شناساندن انواع انگور تولیدی در ارومیه و ترافیک سنگین جاده چی چست و همچنین نامناسب بودن این جاده از جمله مهمترین نقاط ضعف در پنجمین جشنواره انگور به شمار می آورد.
کفه ناراضی‌ها و راضی‌ها در میان غرفه‌داران برابر نبوده و جمع کثیری از ناراضی‌ها، نسبت به اجاره غرفه‌ها اعتراض دارند. بر این باورند که اجاره ۲ میلیون تومانی، آن هم برای ۹ روز منصفانه نیست و باری شده بر دوش‌شان.
صدفی یکی از غرفه داران جشنواره انگور که با سوغات های اصفهان و شیراز راهی جشنواره انگور ارومیه شده بود از وضعیت جشنواره گلایه مند بود و اظهار می کرد: علی رغم اینکه ۹ روز از وقت خود را در این جشنواره سپری کرده است ولی تاکنون نتوانسته فروش مناسبی داشته باشد و متحمل ضرر و زیان شده است.
*اجاره کمرشکن غرفه های جشنواره انگور
این غرفه دار شیرازی از تعدد غرفه های جشنواره انگور انتقاد کرد و گفت: هزینه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای غرفه در زمانی که تبلیغی برای ارائه محصولات ما نشده سبب شد تا نتوانیم محصولات خود را به مردم به درستی عرضه کنیم.صدفی از عدم استقبال مردم از محصولات غرفه خود خبر داد و گفت: مردم رغبتی برای خرید محصولات ما ندارند، یکی از مهمترین دلایل این بی رغبتی این است که مردم با نام جشنواره انگور به این مکان آمدند و هیچ نوع اطلاعی از فروش سوغات سایر شهرها را ندارند.
وی از قطعی برق در جشنواره انگور، از هزینه بالای هتل چی چست نیز گلایه کرد و گفت: هزینه سنگین جشنواره انگور ارومیه سبب شده است تا دیگر در سال های بعد در این جشنواره شرزکت نکنم.
پوریا دوستی غرفه دار کرمانشاهی که به قصد فروش آب زرشک و آب انار و جهت حضور در جشنواره انگور به شهر ارومیه سفر کرده بود از اجاره بهای بالای جشنواره انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه هیچ نوع فروش مطلوبی در طول ۹ روز برگزاری جشنواره نداشتیم بلکه متحمل ضرر شدیم.
سامان شریفی غرفه دار جوان یزدی که محصول برند ایرانی را در جشنواره عرضه کرده بود از عدم توجه مسئولان برگزاری جشنواره انتقاد کرد و گفت: متولیان جشنواره انگور حتی بنر سردر غرفه ما را هزینه بسیار ناچیزی بود چاپ نکردند، با وجود اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت غرفه از ما پول دریافت کردند دو روز نخست جشنواره هیچ نوع امکاناتی در اختیار ما قرار ندادند.
*عدم نظارت بر بهداشت محصولات غذایی در جشنواره انگور ارومیه
وی افزود: علاوه بر تمام این موارد متاسفانه هیچ نوع نظارتی بر بهداشت محصولات غذایی ارائه شده در جشنواره انگور انجام نمی شود و بسیاری از غرفه داران برچسب ها را در غرفه ها بر روی محصولات هک می کنند و سوغات شهرهای همچون یزد را در شهرستان اردبیل تولید می کنند و این در حالی است که هیچ یک از مسئولان خبری از این موضوع ندارند.
شریفی از عدم هماهنگی های لازم در خصوص چیدمان غرفه ها انتقاد کرد و گفت: هیچ نوع تدبیری در خصوص نحوه چیدمان غرفه ها و محصولاتی که در این غرفه ها عرضه می شود انجام نشده است به طور مثال متولیان جشنواره باید توجه داشته باشند که سوغات هر شهر در یک الی سه غرفه قابل عرضه است لذا اجاره دادن غرفه ها به ۹ نفر از اهالی یک شهر بی برنامگی و عدم فروش محصولات غرفه داران را در خواهد داشت.
وی از نامناسب بودن مکان غرفه نیز انتقاد کرد و گفت: علی رغم اینکه از دوماه گذشته در خصوص جشنواره انگور تدابیر اندیشه شده است ولی شاهد بی برنامگی در برنامه ها و چیدمان غرفه های جشنواره هستیم.
*ایجاد شور و نشاط در بین مردم یکی از اهداف اصلی جشنواره انگور است
شهردار ارومیه در گفت وگو با آراز آذربایجان، در واکنش به انتقادات غرفه داران جشنواره، گفت: فضای کلی جشنواره انگور ارومیه به دلیل استقرار شهربازی بسته شده و شهرداری هیچ نوع کمکی در خصوص برگزاری این جشنواره انجام نداده است.
وی در پاسخ به هزینه سنگین اجاره های غرفه های جشنواره انگور ، گفت: شهرداری ارومیه برای برگزاری جشنواره نیازمند منابع مالی بوده و این منبع باید به صورت هزینه از غرفه داران تامین می شد.
محمد حضرت پور خاطرنشان کرد: اسکان ۸ هزار و ۲۰۰ نفر در هتل های شهر ارومیه، سفر ۱۰۰ نفر از توریست از کشور ترکیه مسرت بخش بوده و این موضوع نشان دهنده موفقیت شهرداری ارومیه در جهت پذیرش گردشگر و مسافر دارد.
وی از افزایش صادرات انگور در ارومیه به دلیل برگزاری جشنواره انگور خبر داد و گفت: علاوه بر تمام این موارد جشنواره انگور برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.حضرت پور بیان کرد: بنابر گزارش پلیس راه و پلیس راهنمایی رانندگی استان، ۴۰درصد از خودروهایی که جمعه و شنبه در ارومیه تردد داشتند، از شهرستان های دیگر بوده که این خود نشان دهنده رسیدن شهرداری ارومیه به اهداف خود که همانا جذب گردشگر بوده، می باشد.
وی با اشاره به اجرای موسیقی آشیقی در جشنواره ملی انگور ارومیه با تقدیر از آنها گفت: بی شک این نوع موسیقی که برگرفته از فرهنگ، ادبیات و موسیقی فولکور و کهن آذری است باید احیاء شود.شهردار ارومیه با تاکید بر اینکه ایجاد شور و نشاط در بین مردم یکی از اهداف اصلی جشنواره انگور است تصریح کرد: از سوی دیگر کمک به معیشت مردم و اقتصاد شهر، از سایر اهداف برگزاری این جشنواره محسوب می‌شود.
بنظر می رسد جشنواره انگور ارومیه نوپا بوده و علی رغم اینکه پنج سال از زمان برگزاری آن سپری شده است ولی نتوانسته مهمترین هدف خود که برند کردن انگور ارومیه در کشور است دست یابد و با وجود وضعیتی که در جشنواره انگور امسال ملاحظه شد از مسیر اصلی خود در حال خارج شدن بوده و تبدیل به مکانی برای درآمدزایی شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 3