آرازآذربايجان گزارش مي دهد

اتوبوس‌های دودی بلای جان مردم ارومیه

اتوبوس‌های دودی بلای جان مردم ارومیه

رقیه قربانی
گروه اقتصادی: نقش ناوگان عمومی شهر ارومیه در افزایش شدت آلایندگی شهر بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید و بنا به اعلام محیط زیست استان ۹۵ درصد از ناوگان عمومی ارومیه فرسوده هستند.به گزارش آراز آذربایجان با وجود قرار گرفتن آذربایجان غربی به خصوص ارومیه در موقعیت جغرافیایی کوهستانی در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به خصوص مرکز آن هستیم موضوعی که به مرز هشدار نیز رسیده است.وجود ناوگان عمومی و تردد خودروهای فرسوده، افزایش کانون ریزگردهای داخلی در کنار مشکل ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به همراه پایداری هوا و وارونگی دمایی این روزها مردم و شهروندان ارومیه را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.
بی توجهی به این موضوع از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط با توجه به تهدید جدی سلامت مردم در سال‌های اخیر به علامت سوال بزرگی در ذهن ها تبدیل شده، علامت سوالی که تا کنون پاسخ درخوری نداشته است.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت وگو با آراز آذربایجان، اظهار داشت: در سال گذشته شاهد ۴۶ روز ناسالم برای گروه های حساس دو روز ناسالم و ۲۷۲ روز سالم بودیم که این آمار نشان دهنده بالاتر رفتن کیفیت روزهای سالم در آذربایجان غربی نسبت به سال های گذشته را نشان می دهد.موسوی اضافه کرد: در سطح استان هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که چهار ایستگاه در ارومیه و چهار ایستگاه دیگر در شهرستان‌های خوی، بوکان، سردشت و سلماس قرار دارد که ایستگاه‌های سردشت و سلماس مخصوص اندازه گیری گردو غبار هستند و آلاینده‌های گازی را اندازه گیری نمی‌کنند.وی اظهار داشت : اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش آلودگی هوا با نظارت گسترده و پایش های مضاعف صنایع و ناوگان حمل و نقل عمومی، خصوصی با همکاری شهرداری ها نیروهای محترم انتظامی و راهنمایی و رانندگی استان خبر داد که باعث کاهش آلودگی هوای گردیده است و طی ۳ سال اخیر میزان شاخص آلودگی هوای شهر ارومیه بصورت روزانه از طریق معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان از طریق سایت اداره کل، شبکه های اجتمائی و رسانه های گزارش می گردد.مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص میزان آلودگی خودروهای ارومیه از فرسوده بودن ?? درصد خودروهای ناوگان سازمان اتوبوسرانی ارومیه و ۳۵ درصد ناوگان سازمان تاکسیرانی ارومیه خبر داد و تصریح کرد: در طی سال ۹۶ تمامی تاکسی های فرسوده ارومیه و ۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده با خودروهای جدید و استاندارد تعویض خواهند شد.
پرویز آراسته گفت: اقداماتی که محیط زیست استان در خصوص پایش آلودگی خودروهای ارومیه انجام داده است همانند اهرم فشار در جهت کنترل میزان آلودگی خودروها شده است.
وی ادامه داد: باید زمینه لازم برای کاهش آلودگی کلان شهر را به وجود آوریم، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی این شهر حذف خودروهای فرسوده از شهر است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص آلودگی شهر ارومیه، گفت: هر روز به آلودگی شهر ارومیه افزوده می‌شود که دلیل این امر به خودروهای فرسوده موجود در شهر ارومیه بر می‌گردد.محمد ستارپور با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی شهر ارومیه ناشی از خودروهای فرسوده است، تصریح کرد: فرسودگی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهر از جمله مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای ارومیه است.رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر ارومیه در حال انجام است و علاوه بر این اتوبوس‌ها نیز مورد معاینه فنی قرار می‌گیرند.وی با بیان اینکه لازم است تا معاینه فنی خودروهای سواری اجباری شود، تصریح کرد: فقط ۱۸ درصد خودروهای سواری ارومیه به مراکز معاینه فنی برای بررسی خودرو اقدام کرده‌اند.ستارپور با بیان اینکه ارومیه یکی از ۱۰ شهر آلوده کشور معرفی شده است، ادامه داد: باید اقدامات اساسی در راستای کاهش میزان آلودگی هوای این شهر انجام شده و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید استفاده از خودرو شخصی را در ارومیه کاهش دهیم، افزود: این امر در سایه فرهنگ‌سازی انجام خواهد گرفت.
ورود مجدد این خودروهای فرسوده به شهر و تردد آن در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در شهر ارومیه به شمار می‌روند.
متاسفانه در حال حاضر بخشی از آلودگی هوای ارومیه ناشی از تردد خودروهای فرسوده عمومی به ویژه تاکسی و اتوبوس در سطح شهر است. تردد خودروهای فرسوده عمومی هم اکنون از معضل‌های جدی زیست محیطی در شهر ارومیه محسوب می‌شود که نیازمند چاره اندیشی اساسی از سوی نهادهای متولی و ذیربط است.از سال ۸۲ که طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور بر اساس الزامات لایحه کاهش آلودگی هوا در کشور آغاز شده است، هر سال بطور تقریبی ۹۵هزار تا ۳۳۰هزار دستگاه خودرو فرسوده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با همکاری خودروسازها نوسازی شده است.با وجود اینکه ستاد در سال‌های اجرای طرح تعویض خودروهای فرسوده هر ساله تعدادی خودرو فرسوده را از رده خارج کرده است، اما همچنان انتقادها نسبت به وجود خودروهای فرسوده در کشور به قوت خود باقی است، چراکه گفته می‌شود بیش از ??درصد از آلودگی هوا به واسطه تردد خودروها در شهرها ایجاد می‌شود.استفاده نکردن از خودروهای فرسوده و غیراستاندارد، اقدام به معاینه فنی خودروها، استفاده از موتورخانه‌های هوشمند تنظیم دمای خانه، استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی در فصل زمستان، استفاده از ناوگان‌های حمل و نقل عمومی جهت تردد در مناطق مختلف شهر و محل کار و استفاده کمتر از خودروهای شخصی از جمله اقداماتی است که شهروندان جهت کاهش آلودگی می‌توانند انجام دهند.به گفته پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند اثرات مخربی دارد.براساس اظهار نظر برخی از متخصصان علوم مختلف پزشکی بروز بیماریهای مزمنی همچون آسم و آلرژی های پوستی و بعضا بیماری های صعب العلاج و لاعلاجی مانند سرطان از جمله تاثیرهای مخرب و غیرقابل جبران آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه است.
امید است به خاطر حال ناخوش آب و هوا و حفظ سلامت شهر و شهروندان،مسئولان ذیربط توجه ای ویژه به این عرصه حساس مبذول دارند و همانطور که با هدف خارج شدن از رکود،تسهیلاتی ویژه برای خریداران خودرو بصورت اقساطی در نظر می گیرند،برای خارج شدن از چالش امروزی در عرصه زیست محیطی که در صورت استمرار می تواند به بحرانی عظیم در کشور تبدیل شود،اقدامات لازم را عملیاتی کنند تا حال و روز حوزه زیست محیطی از ناخوشی های امروز کمی فاصله گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 9