کدام ترسالی؟ در حال حاضر کمبود جدی آب داریم

کدام ترسالی؟ در حال حاضر کمبود جدی آب داریم

مستوره نصیری
گروه اجتماعی: رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: »ترسالی کجا بود؟ ما در حال حاضر کمبود جدی آب داریم. درست است که امسال بارندگی‌ها در مناطق غربی و جنوب غربی و در مرکز مثل اصفهان و یزد خوب بود، اما خوب بودن بارندگی‌های امسال نمی‌تواند کمبودهای گذشته را جبران کند.«
هرچند که بهار فصل باران و بارندگی‌ست اما کم شدن بارش‌ها در سال‌های اخیر سبب شده توقعات از آسمان کمتر شود، شاید بر همین اساس است که همین که کمی باران بزند،‌ شنیده می‌شود که دوران خشکسالی در ایران رو به پایان است. این تصور اشتباه است، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور هم دراین‌باره می‌گوید: »این چهارمین سال پیاپی خشک است که در کشور شاهد هستیم و اثرات خشکسالی در سال چهارم معمولا بیشتر از سال سوم است و این موارد ادامه دارد.«
احد وظیفه ادامه می‌دهد: «با این‌که بارندگی خوب بوده و جریان رودخانه‌ها خوب است‌ و ذخیره در برخی سدهای خوزستان و جنوب غرب کشور مناسب است، ولیکن باید بدانیم که آب‌های زیرزمینی‌مان طی دهه‌های گذشته به شدت افت کرده و ما باید از همین فرصت‌ها استفاده کنیم، تا آن آب‌های زیرزمینی را تاحد امکان جبران کنیم و بتوانیم از فرونشست زمین جلوگیری کنیم. به ازای مناطق غربی و جنوب غربی کشور که بارندگی‌ها خوب بوده، در استان‌هایی مثل تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی، البرز و تاحدی زنجان و استان مرکزی بارش‌ها زیر نرمال بود؛ یعنی بین ۲۰ تا ۴۰درصد زیر میانگین بلند مدت.»این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:
نظرتان درباره بارندگی امسال چیست؟ بسیار سوال می‌شود که آیا ما وارد ترسالی شده‌ایم یا خیر؟
خیر، ترسالی کجا بود؟ ما در حال حاضر کمبود جدی آب داریم. مفهوم ترسالی و خشکسالی گسترده‌ است، این که از چه زاویه‌ای آن‌را در نظر بگیرید فرق می‌کند. آب ماده‌ای یک پارچه‌ای از مجموعه برف و یخی که در کوهستان ذخیره شده، آب رودخانه، آب پشت سد و آب‌های زیر زمینی است. درست است که امسال بارندگی‌ها در مناطق غربی و جنوب غربی و در مرکز مثل اصفهان و یزد خوب بود، اما خوب بودن بارندگی‌های امسال نمی‌تواند کمبودهای گذشته را جبران کند.در همان مناطق هم سفره‌های آب زیر زمینی و بسیاری از دشت‌ها ممنوعه هستند ؛یعنی احداث چاه جدید و قنات ممنوع است، زیرا باعث افت خاک و فرونشست زمین می‌شود. بنابراین نباید این طور تلقی کنیم که اگر امسال بارندگی‌مان نرمال و بیشتر از نرمال بوده، وارد ترسالی هیدرولوژیکی یا آبشناسی شده‌ایم. با این‌که بارندگی خوب بوده و جریان رودخانه‌ها خوب است‌ و ذخیره در برخی سدهای خوزستان و جنوب غرب کشور مناسب است، ولیکن باید بدانیم که آب‌های زیرزمینی‌مان طی دهه‌های گذشته به شدت افت کرده و ما باید از همین فرصت‌ها استفاده کنیم، تا آن آب‌های زیرزمینی را تاحد امکان جبران کنیم و بتوانیم از فرونشست زمین جلوگیری کنیم. به ازای مناطق غربی و جنوب غربی کشور که بارندگی‌ها خوب بوده، در استان‌هایی مثل تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی، البرز و تاحدی زنجان و استان مرکزی بارش‌ها زیر نرمال بود؛ یعنی بین ۲۰ تا ۴۰درصد زیر میانگین بلند مدت.
برای کشور پیش‌بینی‌تان تابستانی گرم است؟
بله گرم است. می‌دانید که امواج گرمایی حالا هم جنوب شرق کشور، پاکستان و هندوستان را فراگرفته و گزارش‌هایی از خبرگزاری بین‌المللی سازمان جامع هواشناسی منتشر شده که مشخصا برای جنوب شرقی آسیا یک سال استثنایی از نظر گرما است و نابه‌هنجار خواهد بود.
امسال انتظار می‌رود با توجه به این که لانینا ادامه پیدا خواهدکرد و چرخه از ال‌نینو به لامینا تبدیل می‌شود، شرایط از نظر دمایی برای کره زمین بهتر از سال قبل شود، منتهی این نکته را عرض کنم که ما براساس آمار این را می‌گوییم و از نظر علمی هنوز شناخته شده نیست و دلایل علمی‌ و فیزیکی ندارد، اما به صورت آماری، سال‌هایی که ال‌نینو و لانینا حاکم بوده را از نظر بارش‌های مختلف مقایسه کرده‌ایم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبرآنلاین، در سال‌های ال‌نینو پاییزمان شرایط مطلوب‌تری دارد و از نظر دمایی بهتر می‌شود و بارش‌هایمان هم بهتر می‌شود، اما متاسفانه امسال شاهد بودیم که بدتر هم شد و خلاف آن چیزی که آمار به ما نشان می‌داد، اتفاف افتاد.عرض کردم که دلایل فیزیکی این مسئله هنوز شناخته شده نیست.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


یک + = 5