آراز آذربايجان گزارش مي دهد//

پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی از میدان شهدا تا مزار شهدا

پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی از میدان شهدا تا مزار شهدا

گروه گزارش: صدها نفر از ارومیه‌ای‌هایی که دوست داشتند از زائران اربعین ۱۴۰۳ باشند ولی به هر دلیلی نتوانستند در مسیر نجف تا کربلا با حضور خود پیاده‌روی کنند، با حضور در میدان شهدای این شهر تا باغ‌رضوان و مزار شهدا پیاده‌روی کردند.
مراسم جاماندگان اربعین سه چهار سالی است که در شهرهای آذربایجان‌غربی خصوصا ارومیه به همت جریان‌های مردمی و ادارات مربوطه هر سال جلوه‌ای بهتر و باشکوه‌تر پیدا می‌کند.
مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین ارومیه همزمان با ۱۷ نقطه دیگر استان با طول مسیر حدود ۵۰ کیلومتر برگزار شد و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این مراسم معنوی حضور پرشوری داشتند.
صدها نفر از ارومیه‌ای‌هایی که دوست داشتند از زائران اربعین ۱۴۰۳ باشند ولی به هر دلیلی نتوانستند در مسیر نجف تا کربلا با حضور خود پیاده‌روی کنند، با حضور در میدان شهدای این شهر تا باغ‌رضوان و مزار شهدا پیاده‌روی کردند.
مسیر پیاده رویی از میدان شهدا تا سه راه دخانیات به سمت فلکه کشتارگاه، سمت چپ باند کنارگذر شهید باهنر، بعد از اداره بازرگانی از مسیر قدیمی باغ رضوان و بیمارستان شهید بهشتی به سمت باغ رضوان بود. در میانه این مراسم به یاد مشایه بین نجف تا کربلا، برخی از مردم شهر ارومیه نذری‌های مختلفی برای حاضران داشتند و مردم نیز در برخی اوقات با گریه از این نذری‌ها استقبال می‌کردند.
بیش از ۱۱۰ موکب برای پذیرایی و ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی ویژه خانواده‌ها، نوجوانان، جوانان و عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام آماده و محیا شده بود.
تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای تسهیل در حضور شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده بود این اتوبوس‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ به صورت رایگان به سمت میدان شهدا حرکت کرده و پس از اتمام مراسم از محل باغ رضوان ارومیه به تمامی مسیر‌های پیش‌بینی شده از جمله شهرک‌های شهریار، ایثار، ولیعصر، اندیشه و گلشهر، بلوار آزادگان، بهداری، میرداماد و گلباد، درچایی و نه پله، عرشلو و فرهنگیان، اسلام‌آباد یک و ترمینال شهرستان، حاجی پیرلو و حسین‌آباد، قاسمیه، صدوقی و ابوذر، کشتارگاه، بنی‌هاشم و محراب و هشت‌شهریور حرکت کردند.
خوی، چالدران، آواجیق، ماکو، تکاب، سلماس، میاندوآب، نقده، محمدیار، شاهین‌دژ، شوط، چایپاره از جمله شهرهایی است که مردمان جامانده از پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۳ آن شهرها به مسیرهای تعریف شده آمدند تا به نیت پیاده روی بین نجف تا کربلا در این آئین معنوی حضور یابند.
همچنین مردم آذربایجان غربی در چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای آن حضرت و همچنین با ذکر مصائب حضرت زینب کبری (س) و کاروان اسرای دشت کربلا عزاداری باشکوهی را در جای جای این استان برگزار کردند.
مردم ولایتمدار و عاشق اهل بیت (ع) در همه نقاط آذربایجان غربی پس از ۴۰ روز عزاداری در ذکر مصیبت‌های شهدای دشت کربلا، در روز اربعین هم به سوگواری پرداختند.
در شهر ارومیه تعدادی از دسته‌های عزاداری به خیابان آمده و ضمن نوحه سرایی در رثای شهدای دشت کربلا و مصائب حضرت زینب کبری (س)، به سینه زنی و زنجیرزنی پرداخته و اشک ماتم ریختند.
در برخی از شهرهای آذربایجان غربی هم طبق روال سال‌های اخیر، مردم با حضور در آئین پیاده روی جاماندگان اربعین، عشق و ارادت خود را به آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان داده و مسیر این پیاده روی را با سوگواری و نوحه سرایی طی کردند.
برخی از روستاییان آذربایجان غربی در این روز، مسیرهای چند روستا را طی کرده و در پایان با برگزاری هیأت‌های عزاداری، به صورت دسته جمعی سوگواری کردند.
توزیع نذری و احسان های حسینی در جای جای شهرهای آذربایجان غربی، نوشتن نام مبارک حضرت امام حسین (ع) و حضرت زینب کبری (س) در پشت ماشین‌ها ازجمله دیگر جلوه‌های سوگواری اربعینی مردم آذربایجان غربی در سال جاری بود.
پیاده‌روی و اجتماع جاماندگان اربعین حسینی علیه السلام به صورت مردمی و با مشارکت تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، تشکل‌ها و هیئات مذهبی برگزار شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = هیچ