متخصص مديريت زيست‌بوم‌هاي تالابي:

وضعیت دریاچه ارومیه با وجود بارندگی‌ نرمال بسیار شکننده است

وضعیت  دریاچه ارومیه  با وجود  بارندگی‌ نرمال  بسیار شکننده است

گروه خبر: متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی گفت:‌ دریاچه ارومیه با وجود اینکه بارش‌های امسال به نسبت و نزدیک به نرمال بوده است، اما وضعیت آن بسیار شکننده است.
به گزارش آراز آذربایجان ،»علی ارواحی« متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی کارکردهای تالاب را چنین برشمرد و گفت: تالاب‌ها چند کارکرد اصلی دارند، از جمله نقش مهمی در تعدیل آب و هوای منطقه دارند. همچنین باعث ذخیره و کنترل سیلاب ها، تقویت تغذیه آب خوان در سفره‌های آب‌های زیر زمینی می‌شوند، تولید غذا یا کاهش اثرات تغییر اقلیم از دیگر کارکردهای تالاب‌ها است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: تالاب‌ها زیست بوم‌های ارزشمندی هستند که می‌توانند میزبان بخش قابل توجهی از تنوع زیستی گیاهی و جانوری باشند. تالاب‌ها پتانسیل بسیار خوبی برای طبیعت گردی و پرنده نگری هستند و به رونق اقتصادی محلی و منطقه کمک می کند، البته مشروط بر اینکه بهره برداری و استفاده از تالاب، خردمندانه و بهینه باشد، به صورتی که تالاب‌ها حفظ شوند.
ارواحی با اشاره به آسیب‌ها و مواردی که باعث تهدید تالاب‌ها می شود، گفت: آسیب‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، عواملی که ناشی از عامل انسانی یا طبیعی باشند، در بخش نخست ما با مشکلاتی روبرو هستیم، از جمله بعضا ممکن است بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آب در حوزه آب ریز باعث شود که حقابه تالاب تخصیص داده نشود و تالاب از نیاز آبی که حیات زیست محیطی خودش را حفظ می‌کند محروم شود.وی در ادامه گفت: در برخی از تالاب‌های کشور بحث ورود گونه‌های مهاجم یا غیر بومی را داریم، به طور مثال سنبل آبی در تالاب انزلی، گونه تیلاپیا در تالاب شادگان و هامون وجود دارد، همچنین گونه کاراس را در تالاب نئور داریم. ورود گونه‌های غیربومی یا مهاجم یکی از معضلات و تهدیدات تالاب‌هاست.متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی در رابطه با حقابه تالاب‌ها افزود: اغلب تالاب‌های کشور با مشکل کمبود آب و تخصیص حقابه روبرو هستند، شاید به طور استثنا برخی تالاب‌های ساحلی در جنوب کشور از حال بهتری برخوردار باشند اما برخی دیگر از تالاب‌ها که مشخصا مشکلات آن‌ها در رابطه با تقسیم حقابه ریشه‌ای‌تر است. برای مثال دریاچه ارومیه با وجود اینکه بارش‌های امسال به نسبت و نزدیک به نرمال بوده است، اما وضعیت آن بسیار شکننده است.وی در ادامه عنوان کرد: از مشکلاتی که تالاب‌ها با آن مواجهه هستند ، توسعه کشت در کشور است، به خصوص در حوزه‌های تالابی بسیار آسیب وارد کرده است. محصولات پر آب بری که به طور نمونه در حوزه دریاچه ارومیه کشت می‌شود، انگور، سیب، چغندر قند، یونجه از موارد و مثال‌هایی است که به شدت به منابع آبی که می‌تواند در اختیار تالاب‌ها قرار بگیرد، آسیب وارد کرده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۶ ب.ظ

دیدگاه


× چهار = 8