نماينده مردم اروميه در مجلس:
وزارت علوم با استانی کردن دانشگاه ها موجب بیاعتباری آنها میشود
گروه خبر:عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است استانی کردن دانشگاههای شهرستانها و ملی کردن برخی دیگر از آنها مسئلهای است که وزیر علوم باید درخصوص آن به کفایت توضیح و برنامههای خود را اعلام کند.
به گزارش آراز آذربایجان،نادر قاضیپور با بیان اینکه استانی کردن دانشگاههای شهرستانها و ملی کردن برخی دیگر از افت کیفی و بیاعتبار شدن دانشگاههای استانی را به همراه خواهد داشت و در ادامه اساتید و دانشجویان برجسته رغبت خود را به تدریس و تحصیل در آنها از دست میدهند، گفت: امروز زمان رجوع به توان داخلی برای حل مسائل و مشکلات کشور است لازمه تحقق این مسئله افزایش کارایی دانشگاهها و حوزه آموزش عالی کشور است که طبق اعلام وزارت علوم، این وزارتخانه مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشگاههای کشور باید وظیفه مأموریتی خاص خود را به عهده دارند و شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف توزیع عادلانه منابع و ایجاد فرصتهای برابر و همچنین استفاده از نیروهای متخصص مورد نیاز، اهداف عالیه نظام آموزش عالی را پیادهسازی کند اما طرح آمایش وزارت علوم باعث شده است که نه تنها این اهداف اجرا نشود بلکه دقیقا در جهت عکس این اهداف اقدام صورت گیرد.
در پی پیگیریهای مستمر مشخص شد که یکی از عوامل عدم رشد مناسب علمی کشور نظام رتبهبندی دانشگاهها است که به این دلیل تعداد بسیاری از دانشگاههای کشورمنطقهای و محلی شدهاند.عضو فراکسیون ولایی مجلس ادامه داد: در پی پیگیریهای مستمر مشخص شد که یکی از عوامل عدم رشد مناسب علمی کشور نظام رتبهبندی دانشگاهها است که آقایان به راه انداخته و در پی آن تعداد بسیاری از دانشگاههای کشور را منطقهای و محلی کردهاند.وی با اشاره به اینکه قرار بود با اجرای نظام رتبهبندی دانشگاههای منطق مختلف خودشان تصمیمگیرنده شوند، اضافه کرد: همچنین محلی اعلام کردن بسیاری از دانشگاههای بزرگ و حیاتی کشور ضربه مهلکی به سیستم آموزش عالی کشور وارد کرده است تا جایی که محلی اعلام کردن دانشگاه صنعتی ارومیه که تعداد زیادی دانشجوی دکترا دارد و میان ۳۰ دانشگاه صنعتی کشور رتبه ۱۱ را در اختیار دارد،
محلی اعلام کردهاید و با این تصمیم دانشگاههای مهم استانها را تضعیف میکنید.قاضی پور با تاکید بر اینکه رتبهبندی دانشگاههای ایران صرفاً براساس مدلهای بینالمللی مطلوب نیست و باید با توجه به ساختار و ویژگیهای حاکم بر نظام آموزش عالی کشور باشد، اضافه کرد: منظور از ساختار، وجود نهادهای سیاستگذار و تصمیمساز در آموزش عالی است لذا لازم است اقتضائات علمی و البته ایرانی شده در مدل رتبهبندی دانشگاههای ایران مورد توجه قرار گیرد.
این نماینده مجلس نابرابریهای علمی میان دانشگاهها را تابعی از توسعه و سرمایهگذاری منطقهای دانست و گفت: درصد عمدهای از ثروت در مرکز کشور متمرکز است و به تبع آن توسعه نیروی انسانی در مرکز کشور بیشتر است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان باید در طرح آمایش سرزمین آموزش عالی و توسعه کشور سرمایهگذاری کالبدی بیشتری روی آموزش عالی و تحقیقات انجام دهند، اظهارکرد: به عبارت دیگر حجم کل بودجه برای آموزش عالی و تحقیقات به طور معناداری افزایش یابد و در این افزایش سرمایهگذاری، سهم بیشتری به استانها و مناطق دور دست تخصیص پیدا کند./
نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷ ق.ظ