مهر سینمای ایران باید فرآیندی همچون جشن ملی سینما داشته باشد

مهر سینمای ایران باید فرآیندی همچون جشن ملی  سینما داشته باشد

گروه فرهنگی:حامد عنقا تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با تاکید بر این‌که برای برگزاری هر جشنواره‌ای، نیاز فرهنگی آن باید احساس شود و نه این که فقط مجموعه یا مجموعه‌هایی احساس نیاز پیدا کنند، گفت: جشن مهر سینمای ایران نز باید فرآیندی همچون جشن ملی سینما داشته باشد تا شاهد اثرگذاری آن در جامعه باشیم.
حامد عنقا تهیه‌کننده فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمدحسین لطیفی، اظهار داشت: وقتی جشن ملی سینما برگزار می‌شد، جریان‌سازی آن در کنار جشنواره فیلم فجر را در روزگار خویش در سال آینده‌اش می‌دیدیم که فیلم‌های برگزیده و مورد توجه سال آینده صاحب رتبه‌هایی می‌شدند. اما جشنواره‌های فیلمی چون اقوام و ورزشی اگر احیانا سالی هم برگزار نشده باشد کسی سراغی از آن‌ها نمی‌گیرد. جشن مهر سینمای ایران هم باید اثرگذاری همچون جشن ملی سینما داشته باشد.
این فیلمساز که در دومین دور جشن مهر سینمای ایران به عنوان تهیه کننده فیلم غریب پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس لوح تقدیر و تندیس بخش ملی این رویداد را از آن خود کرد، افزود: مهمتر از هر مساله‌ای، در موضوعی مانند سینما درشان حرفه‌ای‌اش، موضوع تمرکز و تمرکززدایی تولید محصول فرهنگی است که اهمیت دارد و این‌که در عرصه مصرف فرهنگی آن تمرکززدایی شود؛ همانطور که مردمان کلانشهرها مانند تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز، سینما در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دارد، این امر برای دیگر شهرها و حتی شهرهای کوچکتر و مناطق کم‌برخوردار هم مصداق عینی داشته باشد.
وی افزود: اگرچه من معتقد به بخش خصوصی هستم، اما در شهرهای کوچکتر و کم برخوردار وظیفه دولت اینجاست که سینما را در سبد خانواده‌ها از حیث فرهنگی قرار دهد. این‌که فیلمسازی متعلق به یک شهر یا استانی مورد توجه قرار بگیرد معنی‌اش این نیست که ما تمرکززدایی کرده‌ایم؛ بیشتر بازیگرها و فیلمسازهای خوب ما اهل تهران نیستند و موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اند فرآیندی و ماحصل پشتکار و تحصیل آن‌هاست و عامل زمان و مکان نیست.
به عقیده این تهیه‌کننده سینما، جشن‌هایی چون جشن مهر سینمای ایران اگر درشان حرفه‌ای سینما برگزار شود و فرآیند برگزاری آن همانند جشن ملی سینمای ایران باشد، می‌تواند اثرگذاری بسزایی به دنبال داشته باشد.
عنقا گفت: بالای ۴۰ جشنواره در کشور به صورت رسمی برگزار می‌شود که به هنرهای نمایشی و سینما مربوط می‌شوند، لزوما برگزاری چنین رویدادهایی منجر به گسترش موضوع فرهنگی نمی‌شود بلکه باید یک فرایند تعریف شده داشته باشد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایلنا،او تاکید کرد: جشنواره‌هایی همچنان در کشور پایدار مانده‌‍اند که نیاز اجتماعی و صنفی‌شان احساس می‌شده است و هر رویدادی این گونه باید تاثیر خود را در فضای فرهنگی بگذارد.
Azarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = سه