مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان‌غربي:

منطقه حفاظت شده مراکان در بهترین شرایط خود قرار دارد

منطقه حفاظت شده مراکان در بهترین شرایط خود قرار دارد

گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از شرایط خوب زیستگاهی و حیات وحش در منطقه حفاظت شده مراکان خبر داد.
به گزارش آراز آذربایجان، سعید شهند، وضعیت مطلوب زیستی منطقه را حاصل تلاش و سختکوشی محیط بانان منطقه دانست و گفت: در سایه تلاش شبانه روزی ۳۰ محیطبان زبده و حرفه ای منطقه که در ۶ پاسگاه مجهز و تازه تعمیر محیط بانی فعالیت دارند، وضعیت منطقه حفاظت شده مراکان در بهترین شرایط خود در طول چند سال اخیر قرار دارد و این منطقه از لحاظ ارزش زیستی و اکولوژیکی به یکی از بهترین و مهمترین مناطق حفاظت شده کشور تبدیل شده است.
وی ادامه داد: وجود شرایط زیستی مناسب از جمله آب و غذای کافی، امنیت زیستگاهی مناسب، اقدامات حفاظتی موثر با مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و عدم وجود بیماری خاص در بین جمعیت حیات وحش این منطقه، ممانعت جدی از شکار غیر مجاز در منطقه از یک سو و تعمیر و تجهیز پاسگاه های محیط‌بانی و ناوگان موتوری و خودوریی این منطقه و تجهیز انفرادی مامورین یگان حفاظت از مهمترین دلایل مطلوبیت کم نظیر محیط زیستی این منطقه است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از احداث ۳ آبشخور جدید و تعمیر و بازسازی ۱۲ آبشخور موجود در منطقه حفاظت شده مراکان ، در راستای تامین نیاز آبی حیات وحش این منطقه خبر داد و افزود: کلیه اعتبارت ملی و استانی برای مدیریت محیط زیستی این منطقه در سال جاری جذب و هزینه شده است.
وی اظهار کرد: با بررسی‌های کارشناسی و پیش بینی به موقع شرایط اقلیمی خاص در سال جاری و پیش بینی بروز گرمای شدید هوا در تابستان امسال، اقدامات لازم جهت مدیریت زیستگاهی این منطقه از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت و با تلاش شبانه روزی کارشناسان و محیطبانان سختکوش منطقه، با وجود گرمای بی سابقه و اوج دمای هوا در تابستان، هیچ مشکلی در تامین نیاز آبی حیات وحش این منطقه وجود ندارد.
شهند گفت: با توجه به اقدامات انجام شده شاهد پویایی، نشاط و سرزندگی در بین جمعیت حیات وحش شاخص ???? راسی قوچ و میش ارمنی و کل و بز وحشی این منطقه هستیم.
وی همچنین از انجام مطالعات تکمیلی مدیریت زیست بومی منطقه حفاظت شده مراکان نیز خبر داد و افزود: با توجه به سپری شدن مدت طولانی از تدوین برنامه مدیریت زیست بومی این منطقه و نیاز به بازنگری و بروزرسانی آن در سال آتی با تامین اعتبارت لازم این مطالعات تکمیل و بروزرسانی خواهدشد.
منطقه حفاظت شده مراکان اولین منطقه حفاظت شده کشور است که با وسعت بیش از ۱۰۱ هزار هکتار در شمال آذربایجان‌غربی قرار دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


شش − 2 =