فرسنگ فرسنگ فاصله تا فرهنگ داستان تابلوهایی که فقط بوی پول می‌دهند

فرسنگ فرسنگ فاصله تا فرهنگ داستان تابلوهایی که فقط بوی پول می‌دهند

گروه اجتماعی: تبلیغات محیطی و بیلبردهای شهری، امروزه به یکی از گسترده‌ترین روش‌های آگاهی رسانی بازاریابی و فرهنگ سازی تبدیل شده است که گستره استفاده آن در شهر ارومیه نیز مثال زدنی است.
از مدت‌ها پیش شهرداری ارومیه با نصب این بیلبردهای شهری و واگذاری آن به بخش خصوصی، خود را یک گام به سمت شهرهای توسعه یافته ایران، همچون پایتخت نزدیک کرده است تا با مجهز شدن به این ابزار پرقدرت اقتصادی و فرهنگی، در هر دو زمینه به مقاصد خود دست یابد.در این سال‌ها هیچ نقطه‌ای از شهر ارومیه که دارای امکان نصب بیلبرد شهری حتی یک متر، یک متر باشد، نماند که از دید شهرداری ارومیه به دور مانده و بیلبردی در آن نصب شده نباشد.
هرچند این اقدام در وهله نخست به سبب درآمدزایی برای شهرداری ارومیه که فعالیت‌هایش ارتباط مستقیم با کیفیت زندگی مردم این شهر دارد، اقدامی ارزنده بود و از طرفی به دلیل بهره برداری فرهنگی این نهاد در برخی بازه‌های زمانی از بیلبردها، دل بسیاری از دارندگان درد فرهنگ این شهر شاد شد اما با گذشت ایام بیلبردها و امکانات تبلیغات محیطی در اختیار شهرداری تنها به ابزاری برای کسب سود اقتصادی تبدیل شده است و کارکردهای فرهنگی چنین ابزارهایی مورد بی توجهی قرار گرفته است.
پیش‌تر شهرداری ارومیه با یک ایده بسیار ناب و مطلوب نسبت به نصب بنرهایی با عنوان »این ماه را مدیون چه کسانی هستیم« بر روی یکی از بیلبردهای شهری نسبت به معرفی شهدای آن ماه اقدام می‌کرد و مورد توجه بسیاری از مردم به ویژه جوانان شهر قرار گرفته بود اما نه تنها این حرکت پسندیده در تمام نقاط شهر بسط داده نشد بلکه حتی همان یک اقدام نیز استمرار نداشت و اقدامی که انتظار می‌رفت با یک برنامه ریشه‌ای و عمیق شهرداری را از هر دو طرف فرهنگی و اقتصادی متنفع کند، دچار ساختاری معیوب و مشکل دار شد و امروز تبدیل ارومیه به گالری عکس از تبلیغات سالن‌های آرایشی، بوتیک‌های فروش لباس غذاخوری‌ها، حمام و در برخی مواقع موسسات آموزشی و آمادگی برای کنکور را شاهد هستیم.
بی شک هیچ شخصی غافل از کارکرد پول‌سازی امکانات تبلیغات محیطی نیست اما نباید از این فرصت بالقوه که می‌تواند اهمیت بسزایی در فرهنگ سازی داشته باشد، غفلت می‌شد و در سال جاری نیز که توسط مقام معظم رهبری به عنوان »اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی« نامگذاری شده است نباید به راحتی از کنار چنین ظرفیت‌های بالقوه‌ای عبور کرد.
این تابلوها نباید تبدیل به میدان نبرد صرف اقتصادی و یا بازی‌های سیاسی شود و در کنار درآمدزایی و اشتغال زایی که در پس نصب بیلبردهای شهری برای بخش خصوصی امکان پذیر شده است باید کارایی بخشی از این امکانات را صرفا به موضوعات فرهنگی و فرهنگ سازی در موضوعات تاثیرگذار در زندگی اجتماعی و حتی فردی مردم تبدیل کرد که بی شک همین موضوع یکی از اصلی‌ترین وظایف شهرداری است که می‌بایست در قالب سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری ارومیه جامه عمل پوشانیده شود.
هم اکنون در سطح شهر ارومیه افزون بر ۱۱۰ تابلوی شهری وجود دارد که پراکندگی آن به طور تقریبی به صورت متوازن در شهر ارومیه دیده می‌شود که اختصاص تنها یک سوم از این تابلوها به موضوعات فرهنگی، معرفی شهدا بیان اهداف انقلاب، آموزش‌های اسلامی معرفی شخصیت‌های برجسته فرهنگی و دینی بیان احادیث و روایات مرتبط با زندگی روزمره مردم نه تنها اقدامی مثبت در جهت تحقق بخش فرهنگی شعار سال جاری است بلکه می‌تواند به ابزاری برای رفتارسازی نیز تبدیل شود.
بیلبوردها در واقع پیام رسانی به طور عمومی برای تاثیرگذاری در رفتار، منش و تفکر توده‌های مردم به شمار می‌رود کارکردهای آن را باید با مدیریت قدرتمند بر چگونگی بهره مندی از آن در کنار مسائل اقتصادی به مسائل فرهنگی و اجتماعی سوق داد تا میراثی که از ناحیه این امکان در بین مردم برجای گذاشته می‌شود، نه تنها چگونگی رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی بلکه روش‌های داشتن بهترین رفتار و معرفی الگوهای اسلامی و نخبه نیز باشد.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کنار داشتن وجدان اقتصاد و قدرت باید اقتصاد سلامت رفتاری و فرهنگی مردم را نیز داشت و پیشنهاد می‌شود شهرداری با تبدیل تعدادی از تابلوهای شهری به یک کارکرد ثابت در حوزه فرهنگی از یک طرف به مطالبه بسیاری از دلسوزان جامعه در زمینه فرهنگ سازی و اشاعه معنویات در جامعه بپردازد که بی گمان این اقدام زمینه لازم برای افزایش ایده‌های اهالی فرهنگی استان در جهت بهینه کردن اقدامات و عملکردها را فراهم خواهد کرد.
در نهایت با توجه به اهمیت این تابلوها در جلب توجه مخاطب پیشنهاد می‌شود در کنار تابلوهای تبلیغاتی و علاوه بر تابلوهایی که عموما فقط جنبه مناسبتی دارند، در جاهایی از شهر تابلوهایی با مضمون فرهنگی و موضوعات ارزشی از جمله معرفی شهدا و فرهنگ اسلامی ایرانی در نظر گرفته شود.
به گزارش اروم نیوز آنچه می‌بایست در پیشانی سرزمینی که مقاومت و پایداری مردان و زنانش شهره خاص و عام است بدرخشد، ایستادی و ایثار باکری ها و امینی‌هایش است نه لباس عروس و حمام سنتی!
دیار باکری ها امروز در سایه غفلت مسئولین امر به شهر تابلوها و بیلبردها تبدیل شده است آن هم با چه طرح و برنامه‌ای!

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۹:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


سه − 1 =