طراحان دیوارنگارههای شهدا هنوز در دهه شصت سیر میکنند
گروه فرهنگی:صابر شیخرضایی با بیان اینکه نقاشیهای دیواری شهدا برای نسل جدید به اندازه کافی جذاب نیست، میگوید: »زبان این نقاشیها رو به آینده و حتی امروزی نبوده و نیازمند توجه ویژه است.«
»بعضی از افرادی که دیوارنگارههای شهدا را طراحی میکنند، قلمشان در دهه ۶۰متوقف شده.« این را صابر شیخرضایی طراح گرافیک گفت و ادامه داد: »همین نکته و نگاه سطحی به صورتگری از شهدا و بیتوجهی به تحولات عرصه تصویر، باعث شده نقاشیهای دیواری برای نسل جدید به اندازه کافی جذاب نباشند.«نقاشیهای دیواری یکی از انواع رسانه محسوب میشوند که میتوان از آن برای شناساندن شهدا به نسلهایی که جنگ را ندیدهاند استفاده کرد. اما بیشتر آنها در نقاط مختلف کشور متناسب با ذائقه نسل »جنگدیده« طراحی شدهاند و نمیتوانند جذابیت شهدا را به نسل جدید نشان دهند. شیخرضایی که خود سالها است سابقه طراحی و تصویرگری با مضامین مقاومت و شهدا را دارد، برای خبرنگار فارس توضیح داد: هنرمندان باید توانایی همراه شدن با سبکهای تصویری جدید و جذابتر را داشته باشند و این نیازمند جستجوگری مستمر و تقویت تواناییهای هنرمندانه است.او که بیش از ۲۰سال سابقه فعالیت حرفهای در زمینه طراحی گرافیک دارد، افزود: متأسفانه در ایران بیشتر علاقمندان تصویرگری که عمدتاً فارغالتحصیلان شاخههای ارتباط تصویری و نقاشی در دانشگاهها هستند، بخاطر عدم تنوع و غیرکاربردی بودن واحدهای درسی در مراکز آموزش عالی یا اساتید غیرمتخصص، جذب تصویرگری کودک و نوجوان و فقط در حیطه کتاب و مجلات میشوند.این طراح بیان کرد: پس شاخههای متنوعی از تصویرگری، مانند حیطههای تجاری، مطبوعاتی، علمی، پینما یا تصویرسازی برای محصولات فرهنگی مثل تمبر، پوستر یا گرافیک متحرک و سایر محصولات با مخاطب گروه سنی »بزرگسال«، مغفول واقع شده و از آنجاکه ساخت و پرداخت هنرمندانه »چهره« نیازمند توانمندیهای شاخصتری است، این شاخه وضعیت مناسبی ندارد.شیخ رضایی با بیان اینکه سازمانها و نهادهای مختلف مانند بیمارستانها، نهادهای نظامی، دانشگاهها، بنیاد شهید، بسیج مناطق و … هم روی دیوارهای اختصاصی خودشان نقاشی شهدا را دارند، توضیح داد: بعضی از نهادها از آن جا که با هنرمندان متخصص طراح و مجری ارتباط ندارند، نمیتوانند دیوارنگارهها را با کیفیت و جذابیت بالا طراحی کنند.این طراح گرافیک اضافه کرد: عزیزانی هم هستند که بنا بر دغدغههای شخصی و با روحیه جهادی به نقاشیهای دیواری شهدا میپردازند که نگاه باارزشی است؛ اما باید توجه داشت در عصر جنگ جهانی رسانهها و نشر سریع و جهانی تصویر، آثاری که پرداخت ضعیفی از مضامین ملی، دینی و ارزشی دارند، در صورت نداشتن مؤلفههای قوی، دستخوش توهین و تمسخر اصل موضوع واقع میشوند.او سپس توضیح داد: گاهی طراح و تصویرگر میتواند کار خوبی تحویل سفارش دهندگان دهد، اما شخص متخصصی که بتواند آن طرح را در بالای سازه داربست و در ارتفاع و مجاورت باد و باران و ابعاد بزرگ مثلا ۳۰ در ۴۰ متر پیاده سازی و اجرا کند پیدا نمیشود یا نمیتواند به خوبی حق مطلب را ادا کند. تعداد هنرمندانی که متخصص این امر هستند نه تنها در تهران و در کل کشور هم زیاد نیستند و این مطلب نیز به شکلی به کاستی در تربیت نیروی متخصص در مراکز فنی و حرفهای و آموزش عالی بر میگردد.او که سابقه عضویت کوتاهی در شورای ارزیابی آثار اداره دیوارنگاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد، در پایان با بیان اینکه در سالهای اخیر، اقبال به نگاههای »نو و جذاب« به دیوارنگاره ها و استفاده از ظرفیت هنرمندان طراح گرافیک و تصویرگران علاوه بر نقاشان از سمت مدیران سازمانهای متولی دیده میشود، تأکید کرد: با این حال همچنان زبان این نقاشیها رو به آینده و حتی امروزی نیست و نیازمند توجه ویژه است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،او دیوارنگارههای شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس در خیابان سپهبد قرنی با تصویرگری محمدرضا دوستمحمدی و اجرای محمدرضا قادری و همچنین دیوارنگاره آیتالله طالقانی در خیابان طالقانی با طراحی و اجرای عباس برزگر گنجی از دیوارنگارههای بسیار خوب میداند.
Azarbaiijan.farhangi@gmail.com
نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۲ ق.ظ