گزارش//

صنعت بوم گردی، ظرفیتی پنهان و نیازمند حمایت در آذربایجان غربی

صنعت بوم گردی، ظرفیتی پنهان و نیازمند حمایت  در آذربایجان غربی

گروه گزارش: ادامه از صفحه۷، صفری افزود: اقامتگاه های بوم گردی صرفا جایی برای اقامت نیست و همین موجب تمایز آنها از هتل ها و مهمانسراها می شود این اقامتگاه ها خود می توانند به عنوان جاذبه، گردشگران را به سوی خود بکشانند کسانی که می خواهند ساعاتی را دور از محل زندگی شان بگذرانند و در فرهنگ جامعه میزبان غرق شوند چیزهای جدید یاد بگیرند و انرژی لازم برای ادامه فعالیت های شان را کسب کنند.
وی با بیان اینکه هرچند ایجاد فضاهای اقامتی روستایی و طبیعی تحت عنوان” اکولاژ، ریسورت” در سطح جهان از سابقة نه چندان زیادی برخوردار است گفت: در کشور ایران اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اصطلاحی است که طی چند سال اخیر در سطح گردشگری روستایی رایج شده است و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه گردشگری روستایی ‌به شمار می‌آید. صفری افزود: بدون شک ایجاد و بسترسازی برای توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها،آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بسیاری را در پی خواهد داشت و نتایج آن سراسر فضای جغرافیایی کشور را بهره‌مند خواهد کرد.این اقامتگاهها چند سالی است در روستاهای اطراف شهرهای بزرگ و دارای آثار تاریخی و طبیعی شکل‌ گرفته و در طی سالهای اخیر روند رو به رشدی داشته است.
پرداخت ۱۵ میلیارد تسهیلات برای توسعه اقامتگاههای بوم گردی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین در این راستا حمایتهای دولتی و قانونی از قبیل پرداخت تسهیلات از منابع مختلف از جمله اشتغال پایدار روستایی، بند الف تبصره ۱۸ نهضت احیا، تبصره ۱۶ و با بهره کم و مشوق های قانونی دیگر قدم اساسی برداشته و منجر به صدور پروانه بهره برداری به تعداد ۴۳ واحد با ظرفیت اقامتی نزدیک به ۷۰۰ تخت در شهرهای مختلف استان شده که شهرستان های سردشت و تکاب بیشترین تعداد اقامتگاههای بوم گردی را به خود اختصاص داده اند.صفری افزود: این روند طی سال گذشته با صدور ۶۳ موافقت اصولی با پیش بینی حجم سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۷۲ نفر سرعت بیشتری به خود گرفته و منجر به صدور پروانه بهره برداری به تعداد شش واحد شده است. همچنین در این راستا مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ایجاد و توسعه اقامتگاههای بوم گردی به متقاضیان پرداخت شده است.
نگاه متفاوت میراث فرهنگی آذربایجان_غربی به صنعت بوم گردی درسالجاری
وی افزود: در سال جاری نگاه اساسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی به مقوله بوم گردی با برگزاری دوره های آموزشی متعدد، تخصیص و پرداخت تسهیلات به متقاضیان، برقراری مشوق های قانونی، حمایت ویژه از سرمایه گذاران روستایی و عشایری متفاوت تر از سال های گذشته بوده و امید است ضمن افزایش کیفی اقامتگاه های بوم گردی موجود، در سال جاری شاهد افزایش ۳۰ درصدی این اقامتگاه ها باشیم.
جذابیت اقامتگاه های بوم گردی بیشتر از هتل چهارستاره
مدیر اقامتگاه بوم گردی «یاغمور ارومیه» هم در این باره به گفت: اقامتگاههای بوم گردی برای گردشگر از جذابیت بیشتری برخوردار است؛ آنها هتل های چهار و پنج ستاره را در همه جای دنیا دیده اند و دیدن آنها جذابیت خاصی برایشان ندارد اما اقامتگاه های بوم گردی شور و شعف خاصی در آنها ایجاد می کند و آنها را به ماندن در روستا و دیدن طبیعت و زیبایی های آن ترغیب می کند.
علی حیدری ادامه داد: گردشگری که به اقامتگاه بوم گردی می آید، می خواهد بداند در آن روستا چه آداب و رسوم، غذاها و فرهنگ هایی وجود دارد؛ او با دیدن آداب و رسوم مختلف ذوق زده شده و می خواهد از نزدیک آن مراسم ها را ببیند وبه دیدن آنها برود به عنوان مثال مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعا، مراسم های مختلف دیگر هرکدام بوم گردان را به سوی خود جذب می کنند.
وی افزود: بوم گردان پس از ساکن شدن در اقامتگاه، از آداب و رسوم، طبیعت و جاذبه های تاریخی و طبیعی و سنن آن روستا سوال می کنند و سپس برای دیدن مراسم ها مدتی در اقامتگاه بوم گردی ماندگار می شوند تا از نزدیک جاذبه های طبیعی و آداب و رسوم را ببینند.حیدری با بیان اینکه آذربایجان غربی از جاذبه های تاریخی و طبیعی بکری برخوردار است، گفت: بیشتر محققان ترکیه ای برای مشاهده آداب و رسوم و فرهنگ این استان و همچنین جاذبه های طبیعی به اینجا سفر می کنند.
مدیر اقامتگاه بوم گردی یاغمور ارومیه با بیان اینکه صنعت بوم گردی استان به تبلیغ نیاز دارد، گفت: چه بسا بوم‌گردانی از کشورهای مختلف آمده و مدتها دراین اقامتگاه ماندگار شده اند؛ آنها با دیدن زندگی، فضا و آداب و رسوم روستا تعجب کرده و می گویند ما تا کنون اطلاعی از وجود چنین جاها و چنین آداب و رسومی نداشتیم.
صنعت بوم گردی درآمدزا برای روستاییان
وی افزود: بوم گردان ساکن در اقامتگاههای بوم گردی نه تنها اقدام به شناساندن آداب و رسوم و فرهنگ این دیار می کنند بلکه مهم تر از همه اقدام به خرید تولیدات روستاییان اعم از محصولات لبنی و کشاورزی کرده و زمینه اشتغال و در آمد خوبی نصیب روستاییان می کنند چنان که ۷۰ درصد تولیدات روستاییان توسط بوم گردان خریداری می شود.
حیدری ادامه داد: لبنیات، مرکبات و خشکبار موجود در روستاها نظر بوم گردان را جلب کرده و آنها اقدام به خرید می کنند و به این طریق عایدی خوبی نصیب کشاورزان و روستاییان می شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا،اقامتگاه های بوم گردی مهمترین زیرساخت صنعت بوم گردی است و صنعت بوم گردی بدون این اقامتگاهها نمی تواند رشد کند زیرا هرکدام از آنها فراتر از هتل های چهار و پنج ستاره بوده و با جلوه و نمای سنتی و رنگ و بوی کهن گردشگران را به عمق تاریخ این دیار برده و او را با گذشته این دیار پیوند می زنند.
شهرستان‌های ماکو، خوی، سلماس، ارومیه، نقده، پیرانشهر، سردشت، مهاباد، تکاب، شاهین دژ، اشنویه و بوکان میزبان اقامتگاه های بوم گردی بوده و همواره پذیرای گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی برخی کشورهای همسایه هستند.این‌استان‌ از نظر جاذبه‌های طبیعی همانند آبشارها، چشمه‌ها، آب‌های معدنی، کوه‌ها، روستاها، معماری کهن روستایی، تپه‌ها و قلعه‌های تاریخی با قدمت هزاران ساله و علاوه بر این به لحاظ چند قومیتی بودن و متعدد بودن آداب و رسوم و سنت‌ها از پتانسیل بی نظیری در زمینه صنعت بوم گردی برخوردار است که می‌تواند درآمد مناسبی را برای استان به ارمغان آورده و کمک بزرگی به اقتصاد استان کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۸ ب.ظ

دیدگاه


پنج + = 7