گزارش//

سفرهای ناتمام در جاده‌های ناهموار آذربایجان‌غربی

سفرهای ناتمام در جاده‌های ناهموار آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: طبق آمار رسمی در سال جاری مجموع تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی کاهشی بود ولی متأسفانه تعداد فوتی‌ها روند افزایشی داشته و سه عامل بی‌توجهی راننده، کیفیت پایین خودروها و وضعیت نامناسب جاده‌های سطح استان از عوامل بروز حوادث رانندگی به شمار می‌روند.
سالانه حدود ۵۰۰ نفر در تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی جان خود را از دست می‌دهند، به‌طوری که در اردیبهشت‌ماه سال جاری تنها در یک روز ۶ تصادف رانندگی به وقوع پیوسته و ۲۶ فوتی و مصدوم به دنبال داشته است.وضعیت جاده‌های آذربایجان‌غربی در شمال و جنوب استان در برخی محورها نامناسب بوده و ایمنی لازم را ندارند. افزایش تصادفات منجر به فوت و جرح شاهدی بر این مدعا است.
هر چند عدم رعایت قوانین رانندگی هم در این موضوع بی‌تأثیر نیست اما در مجموع این مسئله از غیرایمن بودن وضعیت برخی از جاده‌های استان نمی‌کاهد و در کنار آن کیفیت پایین خودروها نیز در افزایش موارد فوت و جرح تأثیرگذار بوده است.نمونه‌اش جاده ارومیه به سلماس، جاده ارومیه به مهاباد، گردنه قوشچی، گردنه ایلانلو، جاده ارومیه به تبریز و… است، جاده‌هایی که روزانه جان می‌گیرند.
طی سال جاری چندین فقره تصادف در این جاده‌ها که بین مردم به جاده‌های مرگ معروف هستند رخ‌داده و منجر به مرگ ??? نفر از هم‌وطنان شده است.ساخت مسیرهای بزرگراهی و آزادراهی و افزایش عرض جاده‌ها می‌تواند تصادفات رخ‌به‌رخ را که عمده تصادفات منجر به فوت در استان را شامل می‌شود، به صفر برساند.بهبود همه این موارد نیازمند بهسازی زیرساخت‌های جاده‌ای و شهری و همچنین بهبود فرهنگ ترافیک و رانندگی در جامعه است که باید همگان بر آن اهتمام داشته باشند تا روزی به میزان تصادفات فوتی یا جرحی صفر نزدیک شویم.
وقوع بیش از ۱۱ هزار فقره تصادف در جاده‌های آذربایجان‌غربی در سال جاری
سهم ناچیز استان در برخورداری از دوربین‌های نظارتی هوشمندسرهنگ حجت مشتاق رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی آذربایجان‌غربی دراین‌خصوص اظهار داشت: در سال جاری بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد تصادف خسارتی، جرحی و فوتی در استان داشتیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر طبق بررسی‌های آماری صورت‌گرفته، ۴۳ درصد تصادفات فوتی استان در ارومیه اتفاق می‌افتد که رقم بسیار بالایی است و روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تصادف در ارومیه به‌عنوان مرکز استان روی می‌دهد.
سرهنگ مشتاق افزود: تصادفات فوتی در استان ۲۵ درصد و جرحی نیز ۶ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است.رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی آذربایجان‌غربی همچنین سرعت را از عوامل مهم در وقوع تصادفات دانست و اضافه کرد: متأسفانه سهم استان در برخورداری از دوربین‌های هوشمند نظارتی ناچیز و جزو استان آخر از نظر برخورداری هستیم.
امید می‌رود که مسئولین استانی وعده‌های داده شده برای تکمیل مناسب‌سازی راه‌های استان را دراسرع‌وقت به سرانجام رسانند چرا که ازدست‌دادن حتی یک نفر از هم‌وطنان در سوانح هر روزه رانندگی، بسیار گران و دلخراش است.
نصب ۷ هزار تابلو در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی در سال جاری
ایرج دست‌نشان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه هدف از نصب تابلو علائم در محورهای مواصلاتی بالابردن ایمنی محورهای و کاهش تصادفات جاده‌ای است، بیان داشت: طی سال جاری در سطح محورهای مواصلاتی استان ۷۰۰۰ تابلو علائم به ارزش ۵ میلیارد تومان نصب شده است.دست‌نشان تصریح کرد: این تعداد تابلوها در محورهای ارومیه – مهاباد تا سه‌راهی حیدرآباد، سه‌راهی حیدرآباد تا مرز تمرچین، سه‌راهی ایواوغلی تا خوی، خوی تا گردنه قره‌تپه نصب شده‌اند.وی اضافه کرد: تا پایان سال نیز در محورهای اصلی استان و محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی نصب ۱۰ هزار عدد تابلو کامپوزیتی به ارزش ۷٫۵ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی همچنین افزود: در حال حاضر ۲۲ هزار تابلو در محورهای مواصلاتی استان نیاز داریم که دورنمای سال جاری نصف این تعداد است و در سال آینده نیز مابقی آنها نصب خواهند شد.باتوجه‌به بیانات دست‌نشان با اقدامات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی و نصب تابلو و علائم در محورهای مواصلاتی، امیدواریم شاهد کاهش تصادفات رانندگی در جاده‌های استان باشیم.
تکمیل آزادراه ارومیه – تبریز در اولویت دولت چهاردهم
شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این طرح تازه‌ترین تحولات آن را با حضور کارشناسان و عوامل محلی مورد بررسی قرارداد.
وی بیان کرد: این آزادراه در شش قطعه و به طول ۱۳۱ کیلومتر ساخته می‌شود که به جز قطعه ششم که تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته سایر قطعات آن به بهره‌داری رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.دبیری ادامه داد: عملیات ساخت این قطعه همراه با حفر تونل است که روند کار را پیچیده و دشوار کرده است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اضافه کرد: آزادراه ارومیه – تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی به‌ویژه در ایام تعطیلات و تابستان یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است.وی همچنین افزود: آزادراه مذکور به‌صورت مشارکتی با ۶۰ درصد سهم بخش خصوصی و ۴۰ درصد سهم دولت ساخته می‌شود و با برآورد ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بودجه در حال تکمیل است و زمان افتتاح در صورت انجام به‌موقع تعهدات ۲ طرف سال آینده است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس، لزوم بهسازی راه‌ها و نقاط پرتصادف باقیمانده و تخصیص اعتبارات موردنیاز از عواملی است که می‌تواند به ایمن‌سازی جاده‌های استان کمک کند، چرا که با افزایش تلفات جانی به نظر می‌رسد باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


7 × دو =