خبرنگاران، وجدان بیدار وچشمان هوشیار جامعه‌

خبرنگاران، وجدان بیدار وچشمان هوشیار جامعه‌

محمد علی خالق نژاد
»ن، والقلم ومایسطرون «
قسم به قلم وآنچه می نویسد
گروه فرهنگی: سخن الهی کلام خداوند رحمان ورحیم است پس نوشته ونوشتن حرمت دارد وبه مصداق ” حرمت امامزاده بامتولی آن است .” پس حرمت قلم هم با اهل قلم است .
به گزارش آراز آذربایجان، هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷یادآور مجاهدت وشهادت مظلومانه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) شهید محمود صارمی که در مسیر روایت حقیقت بی ادعا راوی آگاهی ونیک اندیشی بود وبه همراه ۸تن از دیپلمات‌های کنسولگری جمهوری اسلامی ایران به دست طالبان متحجر در افغانستان شربت شهادت نوشیده وبه لقای یار پیوستند .
چنین روزی در تقویم ملّی جمهوری اسلامی ایران وبه پاسداشت نام » شهید محمود صارمی « دراوّلین سالگرد شهادتش توسط شورای فرهنگ عمومی ، به نام روز خبرنگار ثبت شد تا به بهانه این روز ، از تلاش‌های این مرزبانان آزادی ، عدالت وحقوق تقدیر به عمل آید .جا دارد که به این منادیان اطلاع رسانی وآگاهی بخشی‌گفته شود : هرروز ، روز توست…‌ نگذارتوراارزان بخرند جماعتی که از خدانمی ترسند ، ازقلم توهراس دارند واین تکلیف تورا مقدس می کند .
خبرنگاران به عنوان چشمان بیدار ووجدان هوشیار جامعه‌، نقش حیاتی در روشن سازی حقایق ورساندن صدای مظلومان به جهانیان دارند باتلاش های شبانه روزی وخستگی ناپذیر خود به ارتقای سطح آگاهی ودانش عمومی جامعه کمک می کنند.
روز خبرنگار درحقیقت یاد آور اراده عظیم مردان وزنانی است که برای بازگویی حقایق،پرچم مقدس اطلاع رسانی را بردوش گرفته وچراغ راه جامعه خویش گشته اند .خبرنگاران متعهد ودلسوز کشور که با تیغ برّان قلم با سفیران یأس ودروغ وتباهی در ستیزند.
در این روز نیز همچون دیگر روزهای مناسبتی خبرنگاران که در کشاکش بحرانها،قلم بر زخم جامعه زده وآن را به نگارش در آورده اند عزیز پنداشته وپیشینه اش گرامی داشته می شود .اما چه می توان کرد که سهم خبرنگار به پهنا ووسعت کوچه ای دور افتاده وبن بست است .از روزی که ایرانی قلم را به خدمت اندیشه اش گرفت ونگارش آغاز کرد تا مردمانش را به مسائل روز زمانه آگاه کند سالهایی به درازای تاریخ ورود ایران به عصر مدرن می گذرد.در دنیای کنونی که مارشال مک لوهان دهکده جهانی توصیف نموده با وجود تکنولوژیهای پیشرفته ومتعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات ومنابع مختلف و با وجود درگیری وخشونت که بطور آشکارا در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده است کسب اطلاعات موثق وقابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسی ،اجتماعی وامنیتی بشر ومیزان آوارگی آنها بسیار دشوار ودر عین حال بسیار ضروری وحیاتی است.
خبرنگاران از مهره های اساسی این مهم به شمار می روند .امااز حق نباید گذشت که در این میان هستند کسانی که از نام ونان خبرنگاری نصیبی ندارند ولی گاهی اوقات به خاطر اطلاع رسانی وبا هدف کمک به همنوع خود د

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


6 − = سه