توافق ایران و ترکیه بر حل مشکل تردد ناوگان از مرزهای دو کشور

گروه خبر: ایران و ترکیه در نشست مشترک مرزی بر افزایش درب‌های ورودی و خروجی در مرز بازرگان – گوربلاغ برای حل مشکل تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی توافق کردند.
در نشست مشترک مرزی بین ایران و ترکیه که با هماهنگی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی طی دو روز در مرزهای دو کشور برگزار شد، موضوعات مرتبط با بخش حمل و نقل جاده‌ای با طرف‌های ترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بعد از آسیب شناسی دلایل بروز برخی مشکلات در روند تردد ناوگان، طرفین برای حل این موانع به توافق رسیدند.
مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی و سرپرست هیئت ایرانی مذاکره کننده در این نشست با بیان اینکه حفظ و توسعه تعاملات و مراودات اقتصادی و سیاسی بین دو کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با کشور ترکیه است که برای دست‌یابی به این هدف باید زیرساخت‌های این توسعه فراهم شود.
محمدجواد عطرچیان اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۴ سهم واردات افزایش پیدا کند که به تبع آن ورود ناوگان نیز افزایش خواهد یافت بنابراین ضروری است تا در خصوص ایجاد زیرساخت‌های تسهیل کننده تردد از مرز بازرگان – گوربلاغ تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه مرزها محل تردد هستند نه محل توقف، اضافه کرد: برای پذیرش تعداد ناوگان بیشتر در مرز بازرگان – گوربلاغ باید نسبت به افزایش درب‌های مرزی اقدام و دروازه جدیدی در نظر گرفته شود که تحقق این موضوع نیازمند همت هر دو طرف است.
*رد اظهارنظر تعدد کنترل‌های مرزی توسط ایران و ایجاد صف‌های طولانی
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه تعدد کنترل‌های مرزی در طرف ایران عامل ایجاد صف‌های طولانی برای خروج از مرز است، اظهار کرد: عوامل بروز این مشکل جوابگو نبودن یک دروازه در مقابل حجم تردد، کمبود نیروی انسانی و اختلال در سیستم‌های الکترونیکی است.عطرچیان رانندگان را سفیران اقتصادی تجارت بین ایران و ترکیه دانست و افزود: باید مرز را به سمتی هدایت کرد که توقف‌ها به طور کامل حذف شوند و ورود و خروج ناوگان به مرز بدون معطلی باشد و اراده لازم برای انجام این کار و فراهم کردن شرایط تحقق آن باید در دو دولت ذینفع وجود داشته باشد.
در ادامه این نشست مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای وزارت حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات ترکیه گفت: آرزوی دیرینه ما نیز از بین رفتن صفوف انتظار ناوگان است و با پیگیری‌هایی که انجام خواهد شد، به زودی این موضوع عملیاتی می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = سه