وزير ميراث فرهنگي در اروميه:

آذربایجان‌غربی الگوی فرهنگی کشور است

آذربایجان‌غربی  الگوی فرهنگی  کشور است

گروه خبر: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آذربایجان غربی الگوی گردشگری و فرهنگی در کشور به شمار می رود که باید این امر تبیین شود. سیدعزت الله ضرغامی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی افزود: در این استان شاهد زندگی مسالمت آمیز اقوام و پیروان ادیان و مذاهب در کنار هم هستیم که این امر الگویی بی نظیر است.
وی اضافه کرد: یکی از زیبایی های آذربایجان غربی، وجود قومیت های مختلف است که البته با نگاهی متحدانه در کنار هم زندگی می کنند.
وی اظهار کرد: در بازدید از ۲ کلیسا، یکدلی و همدلی مردم آذربایجان غربی را دیدیم که بسیار خرسندکننده بود.وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه دولت سیزدهم با نگاه ویژه شهید آیت الله سیدابراهیم رییسی، توجه ویژه ای به حوزه میراث فرهنگی داشت، ادامه داد: در این دوره از بزرگان حوزه میراث فرهنگی در سه دوره تجلیل کردیم که بارها از سوی رییس جمهور شهید به عنوان الگو مطرح شد.ضرغامی با اشاره به تلاش های شبانه روزی مدیران و مسوولان به ویژه رییس جمهور شهید برای رفع مشکلات و توسعه کشور گفت: وجود نیت الهی این خدمات را ارزشمند می کند.
سبک زندگی مردم آذربایجان‌غربی جزو میراث ناملموس کشور است
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سبک زندگی و فرهنگ زندگی کنار هم بین مردم این خطه از کشورمان جزو ظرفیت های ارزشمند کشور است که می تواند به عنوان میراثی ناملموس و الگویی برای همه دنیا به شمار رود. سیدعزت الله ضرغامی در بازدید از کلیساهای ارومیه افزود: آذربایجان غربی در حقیقت مجموعه ای متنوع از پیروان ادیان و مذاهب است که سال های بسیار زیادی در کنار همدیگر زندگی کرده اند.وی اضافه کرد: زندگی مردم این خطه در کنار هم، باید به صورت الگویی جهانی مطرح و به همه جهان تبیین شود.وی اظهار کرد: یکی از بزرگترین ظرفیت های فرهنگی این خطه از کشور، وجود کلیسا و مسجد در کنار هم است که اتحاد و صمیمیت بین پیروان ادیان و مذاهب را نشان می دهد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در کنار این امر، فعالیت های مشترک بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف در مناسبت هایی نظیر عزاداری عاشورا نیز وجود دارد که باید این امر را نیز تحسین کرد.
ضرغامی با تاکید بر تلاش وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفظ و نگهداری ابنیه های تاریخی نظیر کلیساها گفت: در دولت سیزدهم بودجه برای مرمت آثار و بناهای تاریخی بیش از سه برابر شده است.وی افزود: ۳۴ هزار بنای تاریخی در کشور داریم که اعتبارات مرمتی آنها در دولت سیزدهم به ۹۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.
فاز نخست مرمت مسجد جامع تاریخی ارومیه با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد
فاز نخست طرح مرمت مسجد جامع تاریخی ارومیه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و همچنین استاندار آذربایجان غربی رونمایی شد. سیدعزت الله ضرغامی در ادامه سفر به ارومیه ضمن بازدید از بخش های مختلف مسجد جامع این شهر، وضعیت این بنای تاریخی را نیز مورد بررسی قرار داد.وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بازدید گفت: این وزارت‌خانه در حد توان اعتبار لازم به این پروژه را اختصاص خواهد داد.ضرغامی افزود: با توجه به اینکه در صحبت‌های کارشناسان استانی بیان شد مسجد جامع قدمت یک هزار و ۲۰۰ ساله دارد باید این موضوع در معرفی این بنا مد نظر قرار بگیرد چرا که اغلب در معرفی مسجد جامع قدمت آن را ۷۰۰ سال و متعلق به دوره ایلخانی می‌دانند در حالی که ۵۰۰ سال اختلاف رقم پایینی نیست.وی اضافه کرد: طرح میدان امام که قرار است در اطراف مسجد جامع ارومیه اجرا شود، باید با الگوبرداری از طرح‌های سنتی طراحی شود که با محیط اطراف نیز هارمونی داشته باشد.
راه اندازی خانه صنایع دستی در ارومیه الگویی برای سطح ملی است
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اقدام قابل توجه صورت گرفته برای راه اندازی خانه صنایع دستی آذربایجان غربی در مدرسه هدایت ارومیه و گره زدن تاریخ و هنر به همدیگر در این مجموعه گفت: این امر می تواند الگویی برای سطح ملی و دیگر استان های کشور باشد. سیدعزت الله ضرغامی در بازدید از مدرسه هدایت ارومیه که به تازگی تبدیل به خانه صنایع دستی آذربایجان غربی شده است، افزود: راه اندازی این خانه ها از برنامه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که می تواند در توسعه این بخش بسیار موثر باشد.وی اضافه کرد: معرفی تولیدات هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی، ظرفیت های استان ها در این بخش و همچنین ایجاد جاذبه گردشگری مناسب از جمله مهمترین نتایج راه اندازی این خانه ها به شمار می رود.
وی اظهار کرد: راه اندازی این خانه ها در اماکن تاریخی بر جذابیت آن می افزاید و می تواند در شناساندن ظرفیت های گردشگری نیز بسیار موثر باشد.
۴۱ طرح با حضور وزیر میراث فرهنگی در آذربایجان غربی افتتاح شد
۴۱ طرح مرمت آثار تاریخی، زیرساختی و گردشگری با حضور سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت همزمان در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید. در این آیین که با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی، مسوولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان و ویدئوکنفرانسی در استانداری برگزار شد، ۲ طرح شامل سردر بازار تاریخی خوی و مجموعه بوم گردی شهرستان بوکان به صورت نمادین مورد بهره برداری قرار گرفت.طبق گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اعتبار هزینه شده برای اجرای این ?? طرح در مجموع سه هزارو ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است.۱۲ واحد اقامتی و بوم گردی و مهمان پذیرشهری با ۲۲۱ تخت نیز در این آیین به جمع تخت های گردشگری آذربایجان غربی اضافه شد.در دولت سیزدهم با اضافه شدن ۸۰۰ تخت گردشگری مجموع تخت های هتل ها، اقامتگاهها و مراکز بوم گردی استان به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تخت رسیده است.همچنین در این آیین از ۱۳ هنرمند صنایع دستی آذربایجان غربی با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


7 − = پنج