ARAZAZARBAIJAN

کدام دسته از فيلم‌ها بيشتر جوابگوي علايق تماشاگران هستند


کدام دسته از فيلم‌ها بيشتر جوابگوي علايق  تماشاگران هستند کدام دسته از فيلم‌ها بيشتر جوابگوي علايق تماشاگران هستند
گروه فرهنگي:يک منتقد سينما گفت: فيلم‌هاي دنباله‌دار بيشتر جوابگوي علايق و خواسته‌هاي تماشاگر هستند و تعيين‌کننده اصلي فيلم‌ها تماشاگر عام سينما است. خسرو دهقان منتقد با سابقه فيلم‌ نظر خود را درباره ساخت آثار دنباله دار سينما تلويزيوني مانند خجالت نکش 2، تگزاس 3، پايتخت 7، اخراجي‌ها، آتش بس 3 و... اينگونه بيان کرد: سينما هنري وابسته به صنعت است که با مجسمه سازي و شعر فرق مي‌کند، بنابراين از آغاز خود همراه با مخاطب و وصل به تماشاگر بوده است. تاريخ سينما، نقد، کتاب و سوي ديگر تماشاگر است؛ بنابراين اگر درباره فيلم‌هاي مختلف سينمايي و تلويزيون نسخه يک، دو، سه و چهار و... مي‌آيد اين فيلم‌ها در بحث هنري مسير منحرف کننده‌اي هستند و بيشتر بر روي علايق و خواسته‌هاي روز تماشاگر جواب مي‌دهد. در ساخت اين نوع فيلم‌ها تهيه کننده فيلم را مي‌فروشد، استقبال مي‌شود و در ادامه مخاطب از تهيه‌کننده مي‌خواهد که نسخه، دو سه چهار و ديگر نسخه‌هاي ديگر اين فيلم را بسازد. وي ادامه داد: بنابر اين تصميم گيري در اين مورد نقد و تحليل پيچيده‌اي ندارد؛ بلکه اين‌ميان تماشاگر عام و کف خيابان تعيين کننده فيلم‌هاي سينما هستند و ما ممکن است جزء اين مخاطبان باشيم يا نباشيم. لذا افرادي، چون ما تاثير کمتري در تعيين فيلم‌هاي سينمايي دارند و تماشاگر عادي حائز اهميت هستند تا نسخه‌هاي متعدد فيلم‌ها ساخته شوند يا خير. طبيعت اينگونه فيلم‌ها اين است تا چند نسخه ساخته شوند حالا براي مثال اينکه ما بحث کنيم چرا مرداد ماه گرم است نمي‌شود، چون طبيعت آن است. لذا طبيعت و بافت سينما هم همين‌گونه است. پس تعيين‌کننده و هدايت کننده اصلي فيلم‌ها تماشاگر عام و مخاطب عادي سينما است. ارتباط تاريخ سينماي ايران با ساخت انيميشن خسرو دهقان منتقد با سابقه حوزه فرهنگ درباره وضعيت فعلي سينماي کودک و کمبود اين نوع فيلم براي قشر کودک و نوجوان بيان کرد: تاريخ سينماي ايران نشان مي‌دهد که ما خيلي با معقوله کودک و نوجوان و با نوع انيميشن دم خور نبوده‌ايم که اين به دلايل مختلف صنعت و بيشتر به دليل صنعت، ساخت گرافيک و فني بوده است. ما در حوزه سينماي کودک و نوجوان جشنواره داشته ايم اما اين موضوع مطرح شده به گونه‌اي است که تاريخ سينماي ايران از اين باب فيلم‌هاي کودک فقير است و براي اين امر متاسف هستيم و دست ما نيست. وي درباره اين موضوع که برخي کاگردان‌ها و تهيه‌کنندگان از ضعف نبود و يا مهاجرت افرادي که کار کودک مي‌سازند يا انيميشن ساز هستند مي‌گويند، بيان کرد: اين همه قضيه نيست و اين مسئله ريشه در قبل و بعد انقلاب ندارد؛ بلکه تاريخ 130 ساله سينماي ايران نشان‌مي‌دهد گرايشي به اين مسئله نبوده و به دليل فقدان مسائل صنعتي و امکانات گرايش به اين سمت و سو نداشتند. وضعيت جسمي و روحي برخي از هنرمندان در اولويت سازمان‌هاي حمايت‌کننده نيست اين منتقد درپايان صحبت‌هاي خود از وضعيت برخي از هنرمنداني که بر اثر کهولت سن ناتوان شده اند و حمايتي ندارند گفت: طبيعي است، خانه سينما، وزارت فرهنگ به فکر گذشتگان نباشند. فقط مي‌توانم بگويم باعث تاسف است و از دست ما خارج است و نياز به امکانات و تشکيلات دارد. حتما وزارت ارشاد، خانه سينما و خانه هنرمندان در توانشان است، اما چنين مسئله‌اي جزء اولويت‌هايشان نيست، اينکه سازماني علاقه‌مند به بررسي موضوع مورد نظر و دلسوز باشند متفاوت است،اما درحال حاضر در عمل چيزي مشخص نيست و تنها مي‌توانم بگويم اين مسئله با غصه همراه است لذا از نقصان‌هاي سينما است. شايان ذکر است خسرو دهقان منتقد فيلم و مدرس سينما است. وي در جشنواره‌هاي فيلم فجر، خانه سينما و دفاع مقدس داوري کرده است و در هفتمين جشن کتاب سال سينماي ايران دير اين رويداد هنري بوده است. به گزارش آرازآذربايجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب نسيه و نقد نوشته اين منتقد با سابقه خسرو دهقان است.
برچسب ها:

تاریخ: 1403/05/29 09:10 ق.ظ | دفعات بازدید: 34 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور