ARAZAZARBAIJAN

پروژه‌هاي آزادراهي آذربايجان‌غربي؛ مسير توسعه يا چالش‌هاي بي‌پايان


پروژه‌هاي آزادراهي آذربايجان‌غربي؛ مسير توسعه يا چالش‌هاي بي‌پايان

گروه گزارش: با وجود موقعيت استراتژيک آذربايجان‌غربي و نقش کليدي آن در تجارت منطقه‌اي، پروژه‌هاي آزادراهي که مي‌توانند به محور توسعه استان تبديل شوند؛ همچنان در دست اجرا بوده و هنوز به خط پايان نرسيده‌اند.


آذربايجان غربي يکي از استان‌هاي مهم ايران است که به دليل موقعيت جغرافيايي خود، نقش کليدي در حمل‌ و نقل و ارتباطات دارد. آذربايجان غربي به دليل هم مرز بودن با سه کشور خارجي و قرار گرفتن در کريدور ارتباطي ايران و اروپا، نياز مبرمي به توسعه آزادراه‌ها دارد. راه‌ها و آزادراه‌ها در اين استان نه تنها به بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل کمک مي‌کنند، بلکه تأثير مستقيمي بر توسعه اقتصادي، اجتماعي و گردشگري منطقه دارند.
نبود زيرساخت‌هاي مناسب حمل‌ونقل در توسعه اقتصادي، ترانزيت کالا و گردشگري در اين منطقه قطعاً تأثيرگذار بوده و با ارتقا زير ساخت‌هاي حمل و نقل مي‌توان شاهد توسعه اقتصادي و پيشرفت استان نيز بود.
اختصاص 400 ميليارد تومان براي پروژه‌هاي راهداري
بر اساس آخرين آمار ارائه شده توسط مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي در سال‌هاي اخير، 400 ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي راهداري استان اختصاص يافته و در اين راستا روکش آسفالت محور اروميه – مهاباد به طول 30 کيلومتر، بهسازي محورهاي اروميه – شهيد کلانتري، اروميه – گلمان و اروميه – بند، طرح‌هاي راهداري در محورهاي مياندوآب – ملکان و بوکان – سقز که نقش مهمي در کاهش زمان سفر و افزايش ايمني دارند نيز اجرا شده و يا در دست اجرا هستند. در حال حاضر نيز بيش از 4 هزار ميليارد تومان اعتبار براي طرح‌هاي راهداري استان از جمله افزايش ايمني محور شهيد کلانتري اروميه با جمع‌آوري گاردريل‌ها و نصب نيوجرسي‌ها، توسعه آزادراه اروميه – تبريز که باعث کاهش 10 کيلومتر از مسير بين دو شهر مي‌شود و نيز احداث 257 کيلومتر بزرگراه و راه اصلي در استان طي سه سال اخير در نظر گرفته شده که موضوع مهمي است.
آزادراه‌هاي آذربايجان غربي در پيچ وعده‌ها
آزادراه‌ها مي‌توانند نقش مهمي در توسعه آذربايجان غربي ايفا کنند، زيرا اين استان با 967 کيلومتر مرز مشترک با کشورهاي عراق، ترکيه و جمهوري آذربايجان، يکي از شاهراه‌هاي تجاري ايران محسوب مي‌شود. بر اساس گزارش‌هاي رسمي، آزادراه‌ها و يا راه‌هاي در آذربايجان غربي در دست اجرا هستند که کلنگ‌زني يکي از آنها به بيش از سه دهه پيش برمي‌گردد و همچنان در دست اجرا است.
پيرجاده مياندوآب – سرچم همچنان در انتظار افتتاح
جاده مياندوآب – سرچم يکي از پروژه‌هاي مهم راه‌سازي در منطقه است که بيش از سه دهه از آغاز آن مي‌گذرد. اين محور قرار است آذربايجان غربي را به آزادراه تبريز – تهران متصل کند و مسير سفر به پايتخت را 150 کيلومتر کوتاه‌تر کند. با وجود پيشرفت‌هايي در برخي قطعات، بخش‌هايي از مسير هنوز تکميل نشده و در شرايط نامساعد جوي، تردد در آن خطرناک است.
آزاده راه اروميه – تبريز در پيچ وعده‌ها
محور اروميه – تبريز يکي از مسيرهاي پرتردد شمال غرب کشور است که به دليل اهميت اقتصادي و ارتباطي، همواره مورد توجه مسئولان بوده؛ اما با اين وجود بعد از گذشت 14 سال همچنان در حال اجرا بوده و به مرحله بهره‌برداري نرسيده است.
کريدور شمال غرب کشور، مهم‌ترين مسير ترانزيتي کشور
کريدور ارتباطي شمال غرب کشور يکي از مهم‌ترين مسيرهاي ترانزيتي ايران بوده و نقش مهمي در توسعه حمل‌ونقل و تجارت منطقه‌اي دارد. اين کريدور شامل پروژه‌هاي آزادراهي و بزرگراهي است که استان‌هاي شمال غربي ايران را به يکديگر متصل کرده و اتصال‌دهنده ايران به منطقه قفقاز و ترکيه محسوب مي‌شود و آذربايجان غربي نيز در اين پروژه نقش مهم و محوري ايفا مي‌کند.
آخرين وضعيت پروژه‌هاي آزادراهي در آذربايجان غربي
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در اين زمينه درباره وضعيت پروژه آزادراه اروميه به تبريز و جاده مياندوآب – سرچم داشت، اظهار کرد: در سلسله مراتب تقسيم‌بندي کشوري، آزادراه اروميه – تبريز به طول 163 کيلومتر در نظر گرفته شده بود که به طور اوليه با درجه آزادراهي طراحي شد، اما متأسفانه به دليل مشکلات اجرايي، اين پروژه در عمل به‌صورت بزرگراهي اجرا شده و همين امر باعث بروز مشکلاتي در کيفيت و ايمني پروژه شده است.پيمان آرامون با اشاره به سفر وزير راه و شهرسازي به استان و بازديد از پروژه آزادراه اروميه – تبريز، افزود: در اين سفر تصميماتي از جمله تعويض برخي قسمت‌ها و همچنين احداث تقاطع‌هاي غيرهمسطح براي افزايش ايمني در مسير اتخاذ شد.
وي با بيان اينکه دو قطعه از اين پروژه که در استان آذربايجان غربي قرار دارند، به طول حدود ?? کيلومتر مورد بررسي قرار گرفته است، گفت: قرار است در اين قسمت‌ها تغييراتي اعمال شود و سه دستگاه تقاطع غيرهمسطح احداث شود تا وضعيت ايمني آزادراه بهبود يابد.مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي هم چنين از تلاش براي افتتاح جاده مياندوآب – سرچم در هفته دولت نيز خبر داد و تصريح کرد: در سفري که به مياندوآب داشتيم پروژه‌هاي عمراني مورد بررسي شد که جاده مياندوآب – ميانه – سرچم يکي از اين پروژه‌ها بود.
آرامون با بيان اينکه متولي جاده مياندوآب – ميانه – سرچم، شرکت ساخت است، اظهار کرد: هشت کيلومتر از عمليات اجرايي جاده مياندوآب – سرچم باقي‌مانده که زيرسازي اين محدوده از پروژه نيز در حال انجام است.وي با تأکيد بر اينکه با هماهنگي‌هايي انجام گرفته تلاش مي‌کنيم تا در هفته دولت 1404 پروژه سرچم به بهره‌برداري برسد، گفت: تابلوگذاري و جاگذاري نيوجرسي نيز ان‌شاءالله در گام بعدي با پيمانکار بعدي ادامه خواهد يافت.
مردم همچنان در انتظار افتتاح جاده‌ها
با توجه به انتظار طولاني‌مدت مردم آذربايجان غربي براي افتتاح پروژه‌هاي راه‌سازي مانند جاده سرچم و آزادراه اروميه – تبريز، مردم اين استان همچنان چشم‌انتظار تکميل اين طرح‌ها هستند.
يکي از شهروندان اروميه اي در گفتگويي که با خبرنگار ما داشت با گلايه از وضعيت راه‌ها، گفت: متأسفانه وضعيت جاده‌هاي استان، به‌ويژه مسير اروميه – تبريز، مشکلات زيادي براي ما ايجاد کرده است. هر بار که قصد سفر به تبريز داريم، بايد زمان زيادي را در مسير سپري کنيم. علي رضايي افزود: اين تأخيرها نه‌تنها هزينه‌هاي حمل‌ونقل را افزايش داده، بلکه باعث کاهش ايمني جاده‌ها نيز شده که اميدواريم مسئولان امر به آن توجه داشته باشند.
وي با بيان اينکه ما انتظار داريم که مسئولان به وعده‌هاي خود عمل کنند و هرچه سريع‌تر اين پروژه‌ها را به پايان برسانند، گفت: جاده‌هاي استان نه‌تنها براي مردم محلي، بلکه براي توسعه تجارت و گردشگري نيز اهميت زيادي دارند که اميدواريم که با تأمين بودجه و مديريت بهتر، اين مشکلات برطرف شوند.اين شهروند اروميه اي افزود: با توجه به اهميت اين پروژه‌ها، اميدواريم که مسئولان بتوانند هرچه سريع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم آذربايجان غربي از زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل مناسب بهره‌مند شوند.
نقش آزادراه‌ها در توسعه آذربايجان غربي
آزادراه‌ها مسيرهاي حمل‌ونقل را بهبود مي‌بخشند و موجب افزايش سرعت و کاهش هزينه‌هاي حمل کالا و مسافر مي‌شوند و لذا داشتن زيرساخت‌هاي مناسب حمل‌ونقل، سرمايه‌گذاران را به ايجاد واحدهاي توليدي و صنعتي در استان ترغيب مي‌کند. هم چنين مسيرهاي سريع‌تر و ايمن‌تر، دسترسي به مناطق گردشگري را آسان‌تر کرده و موجب افزايش ورود گردشگران داخلي و خارجي مي‌شود و از سوي ديگر داشتن آزادراه‌ها با استانداردهاي بالاتر، موجب کاهش تصادفات جاده‌اي و افزايش ايمني سفرها مي‌شوند. از سوي ديگر وجود مناطق آزاد و ويژه اقتصادي مانند منطقه آزاد ماکو در آذربايجان غربي يک فرصت مهم بود که وجود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل بهينه مي‌تواند سبب جذب سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر شده و امکان همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي با کشورهاي همسايه افزايش مي‌يابد که موجب رشد اقتصادي استان خواهد شد.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از اروم نيوز، به طور کلي راه‌ها و آزادراه‌ها در آذربايجان غربي نقش حياتي در توسعه اقتصادي، اجتماعي و گردشگري استان دارند و توسعه آزادراه‌ها مي‌تواند اين استان را به يکي از قطب‌هاي اقتصادي کشور تبديل کند و لذا با تکميل پروژه‌هاي زيرساختي و رفع موانع اجرايي، مي‌توان انتظار داشت که اين استان به يکي از قطب‌هاي حمل‌ونقل کشور تبديل شود.


برچسب ها:

تاریخ: 1404/03/03 07:22 ق.ظ | دفعات بازدید: 1638 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور