گروه خانواده و سلامت: بازي فقط يک سرگرمي ساده براي کودکان نيست؛ بلکه ميتواند راهي قدرتمند براي درمان اختلالات عصبي، رشدي، يادگيري و رفتاري باشد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم توانبخشي تأکيد دارد که بازيدرماني يکي از ابزارهاي مؤثر کاردرماني است که کودکان را براي ورود موفق به مدرسه و زندگي اجتماعي آماده ميکند.کاردرماني، يکي از پايههاي اصلي توانبخشي کودکان است که هدف آن کمک به رشد و توسعه مهارتهاي حرکتي، شناختي، رفتاري و اجتماعي در کودکاني است که با چالشهايي ذهني يا جسمي روبهرو هستند. اين روش با بهرهگيري از فعاليتهاي برنامهريزيشده و هدفمند، تلاش ميکند تا کودکان استقلال بيشتري در زندگي روزمره پيدا کنند و کيفيت زندگيشان بهبود يابد.
بازي؛ ابزار طلايي درمان
دکتر هوشنگ ميرزايي، عضو هيئت علمي گروه کاردرماني دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، تأکيد کرد که بازيدرماني فقط مخصوص کودکان با مشکلات رفتاري نيست. او ميگويد:«بازيدرماني براي کودکاني با اختلالات عصبي رشدي، اختلالات يادگيري، چالش در مهارتهاي حرکتي و اجتماعي بسيار مؤثر است.»
وي توضيح داد که کودکان هنگام ورود به مدرسه بايد مجموعهاي از مهارتها شامل حرکات ظريف و درشت، مهارتهاي تعادلي، ارتباطي و ذهني را کسب کرده باشند و اين آمادگي، به کمک کاردرمانگران فراهم ميشود.
بازيدرماني، چگونه عمل ميکند؟
در بازيدرماني، کودکان از طريق بازيهايي که به ظاهر سادهاند، اما هدفمند طراحي شدهاند، مهارتهايي همچون:تمرکز-هماهنگي چشم و دست-برنامهريزي حرکتي-درک فضايي را تمرين ميکنند. اين تمرينها باعث ميشود کودک در فعاليتهاي روزمره مانند غذا خوردن، لباس پوشيدن، نوشتن و حتي ارتباطگيري با ديگران مستقلتر عمل کند.
کودکان با چالشهاي يادگيري چه نيازهايي دارند؟
دکتر ميرزايي بيان کرد که برخي کودکان به دليل اختلالات ژنتيکي، رشدي يا مادرزادي، پيش از ورود به مدرسه، در يادگيري و رشد مهارتهاي لازم دچار چالش هستند. در اين شرايط، کاردرمانگران با شناخت نيازهاي اين کودکان، با مداخلات هدفمند به آنها کمک ميکنند تا:درک بهتري از محيط داشته باشند-مهارتهاي ذهني و جسمي خود را توسعه دهند-براي ورود به مدرسه آماده شوند.
بازيدرماني، ابزاري براي شناخت مشکلات پنهان
دکتر ميرزايي تأکيد کرد که بازيدرماني به درمانگران اين امکان را ميدهد که اختلالات يادگيري، ارتباطي يا رفتاري را شناسايي و پيگيري کنند. کودکاني که در غربالگريها دچار نقص در کفايت يادگيري هستند، از طريق بازيدرماني به سطوح مطلوبتري از توانايي ميرسند.
تمرکز بر مهارتهاي شناختي و حسي
در بازيدرماني، درمانگران علاوه بر بررسي رشد جسمي و حرکتي، به مهارتهاي شناختي مانند حافظه، تمرکز، تشخيص و پردازش اطلاعات نيز توجه ميکنند. اين فرآيند به کودک کمک ميکند تا در نهايت به سطحي از «»فايت يادگيري« برسد که توانايي حل مسائل و تعامل اجتماعي داشته باشد.
مزاياي بازيدرماني:
بهبود عملکرد تحصيلي-تقويت اعتماد به نفس-بهبود اختلالات رفتاري-افزايش مهارتهاي فردي و اجتماعي-رشد ذهني و شناختي-آمادگي بهتر براي ورود به مدرسه و جامعه.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از فارس، بازي، پلي است ميان درمان و يادگيري. کودکي که با مشکلات رشدي يا يادگيري دست و پنجه نرم ميکند، از طريق بازيدرماني ميتواند خود را بهتر بشناسد، ارتباط مؤثرتري برقرار کند و براي آيندهاي مستقلتر آماده شود. بازي، جديترين راه براي درمان چالشهاي کودکان است.


ارتقای ایمنی جادههای آذربایجانغربی به صورت مستمر انجام میشود
ارزیابی نظاممند ریسکها برای ارائه خدمات مخابراتی باکیفیت در استان ضروری است
قدرت خريد خانوارهاي ايراني در پايينترين و بدترين سطح تاريخي
تصادفات جادهاي آخرهفته بلاي جان مردم آذربايجانغربي
اجراي طرح پزشک خانواده درآذربايجان غربي
توسعه همهجانبه شهر اروميه با همدلي مسئولان و همراهي مردم امکانپذير است
هواخواه کتابيم
حکمراني آموزشي ايران در بنبست کمبود معلم
وجودو اوچدو
تدابير ويژه براي مهار ريزگردهاي نمکي درياچه اروميه اتخاذ شود
