طراحان ديوارنگارههاي شهدا هنوز در دهه شصت سير ميکنند
طراحان ديوارنگارههاي شهدا هنوز در دهه شصت سير ميکنند
گروه فرهنگي:صابر شيخرضايي با بيان اينکه نقاشيهاي ديواري شهدا براي نسل جديد به اندازه کافي جذاب نيست، ميگويد: »زبان اين نقاشيها رو به آينده و حتي امروزي نبوده و نيازمند توجه ويژه است.«
»بعضي از افرادي که ديوارنگارههاي شهدا را طراحي ميکنند، قلمشان در دهه 60متوقف شده.« اين را صابر شيخرضايي طراح گرافيک گفت و ادامه داد: »همين نکته و نگاه سطحي به صورتگري از شهدا و بيتوجهي به تحولات عرصه تصوير، باعث شده نقاشيهاي ديواري براي نسل جديد به اندازه کافي جذاب نباشند.«نقاشيهاي ديواري يکي از انواع رسانه محسوب ميشوند که ميتوان از آن براي شناساندن شهدا به نسلهايي که جنگ را نديدهاند استفاده کرد. اما بيشتر آنها در نقاط مختلف کشور متناسب با ذائقه نسل »جنگديده« طراحي شدهاند و نميتوانند جذابيت شهدا را به نسل جديد نشان دهند. شيخرضايي که خود سالها است سابقه طراحي و تصويرگري با مضامين مقاومت و شهدا را دارد، براي خبرنگار فارس توضيح داد: هنرمندان بايد توانايي همراه شدن با سبکهاي تصويري جديد و جذابتر را داشته باشند و اين نيازمند جستجوگري مستمر و تقويت تواناييهاي هنرمندانه است.او که بيش از 20سال سابقه فعاليت حرفهاي در زمينه طراحي گرافيک دارد، افزود: متأسفانه در ايران بيشتر علاقمندان تصويرگري که عمدتاً فارغالتحصيلان شاخههاي ارتباط تصويري و نقاشي در دانشگاهها هستند، بخاطر عدم تنوع و غيرکاربردي بودن واحدهاي درسي در مراکز آموزش عالي يا اساتيد غيرمتخصص، جذب تصويرگري کودک و نوجوان و فقط در حيطه کتاب و مجلات ميشوند.اين طراح بيان کرد: پس شاخههاي متنوعي از تصويرگري، مانند حيطههاي تجاري، مطبوعاتي، علمي، پينما يا تصويرسازي براي محصولات فرهنگي مثل تمبر، پوستر يا گرافيک متحرک و ساير محصولات با مخاطب گروه سني »بزرگسال«، مغفول واقع شده و از آنجاکه ساخت و پرداخت هنرمندانه »چهره« نيازمند توانمنديهاي شاخصتري است، اين شاخه وضعيت مناسبي ندارد.شيخ رضايي با بيان اينکه سازمانها و نهادهاي مختلف مانند بيمارستانها، نهادهاي نظامي، دانشگاهها، بنياد شهيد، بسيج مناطق و ... هم روي ديوارهاي اختصاصي خودشان نقاشي شهدا را دارند، توضيح داد: بعضي از نهادها از آن جا که با هنرمندان متخصص طراح و مجري ارتباط ندارند، نميتوانند ديوارنگارهها را با کيفيت و جذابيت بالا طراحي کنند.اين طراح گرافيک اضافه کرد: عزيزاني هم هستند که بنا بر دغدغههاي شخصي و با روحيه جهادي به نقاشيهاي ديواري شهدا ميپردازند که نگاه باارزشي است؛ اما بايد توجه داشت در عصر جنگ جهاني رسانهها و نشر سريع و جهاني تصوير، آثاري که پرداخت ضعيفي از مضامين ملي، ديني و ارزشي دارند، در صورت نداشتن مؤلفههاي قوي، دستخوش توهين و تمسخر اصل موضوع واقع ميشوند.او سپس توضيح داد: گاهي طراح و تصويرگر ميتواند کار خوبي تحويل سفارش دهندگان دهد، اما شخص متخصصي که بتواند آن طرح را در بالاي سازه داربست و در ارتفاع و مجاورت باد و باران و ابعاد بزرگ مثلا 30 در 40 متر پياده سازي و اجرا کند پيدا نميشود يا نميتواند به خوبي حق مطلب را ادا کند. تعداد هنرمنداني که متخصص اين امر هستند نه تنها در تهران و در کل کشور هم زياد نيستند و اين مطلب نيز به شکلي به کاستي در تربيت نيروي متخصص در مراکز فني و حرفهاي و آموزش عالي بر ميگردد.او که سابقه عضويت کوتاهي در شوراي ارزيابي آثار اداره ديوارنگاري سازمان زيباسازي شهرداري تهران را در کارنامه خود دارد، در پايان با بيان اينکه در سالهاي اخير، اقبال به نگاههاي »نو و جذاب« به ديوارنگاره ها و استفاده از ظرفيت هنرمندان طراح گرافيک و تصويرگران علاوه بر نقاشان از سمت مديران سازمانهاي متولي ديده ميشود، تأکيد کرد: با اين حال همچنان زبان اين نقاشيها رو به آينده و حتي امروزي نيست و نيازمند توجه ويژه است.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،او ديوارنگارههاي شهيد سليماني و ابومهدي مهندس در خيابان سپهبد قرني با تصويرگري محمدرضا دوستمحمدي و اجراي محمدرضا قادري و همچنين ديوارنگاره آيتالله طالقاني در خيابان طالقاني با طراحي و اجراي عباس برزگر گنجي از ديوارنگارههاي بسيار خوب ميداند.
Azarbaiijan.farhangi@gmail.com
تاریخ:
1403/06/10 08:52 ق.ظ
|
دفعات بازدید: 38 |
چاپ