ARAZAZARBAIJAN

بايد به تاراج بين نسلي پايان دهيم


بايد به تاراج بين نسلي پايان دهيم بايد به تاراج بين نسلي پايان دهيم
گروه تحليل: بايد تعدادي خودروساز رقابت پذير داشته باشيم که در بخش توليد براي ما درآمد ارزي ايجاد کنند و ارزش ريال را ارتقا دهند و در نهايت بتوانيم خودرو مناسب سوار شويم. هر آن کسي که مي‌گويد مي‌توان بدون مناسبات بين الملل و توليد مناسب، پيشرفت کرد، دروغ مي‌گويد. هم اکنون چين و آمريکا در جنگ اقتصادي هستند، اما چين، سياست خود را به شکلي تنظيم کرده که روابطش با آمريکا و اروپا قطع نشود، چون مي‌داند اگر اين اتفاق رخ دهد، موقعيت اقتصادي خود را از دست مي‌دهد. بايد ياد بگيريم کار شبکه‌اي انجام دهيم و صنايع را رقابت پذير کنيم. محمد اتابک وزير صمت، اخيرا در اظهاراتي به اميد‌هايي در بازار خودرو اشاره کرده و گفته است: »اميدواريم آرامش در بازار خودرو برقرار شود، ما بايد با خودروسازان براي افزايش توليد صحبت کنيم و ارزي را که براي افزايش توليد به آن نياز دارند را اختصاص دهيم و برق آن‌ها را تامين کنيم تا توليد را افزايش دهند، واردات هم که در حال انجام است.« اين اظهارات گرچه اميدوارانه اند، اما جديد نيستند. وزراي مختلف صمت در دولت‌هاي پيشين نيز چه در بحث تامين ارز و چه در بحث توليد اميدواري‌هايي را مطرح کرده بودند، اما پاسخ اين پرسش که تا چه حد در بخش توليد و واردات درست و قوي ظاهر شده ايم، غالبا منفي است.صنعت خودروسازي کشور در برهه‌هاي مختلف زماني چه در سايه تحريم‌ها و چه به علت عدم تعامل با بازارجهاني خودرو متحمل خساراتي بوده است. افزون بر اين ها، مسائلي، چون واردات خودرو و چگونگي تاثير آن بر بازار قيمت‌ها نيز مثل کلاف‌هاي سردرگم، طي سال‌هاي اخير، دست از سر اقتصادخودروسازي کشور بر نداشته اند. با توجه به اين شرايط اکنون پرسش‌هايي مطرح است از جمله اين که آيا وضعيت بازار خودرو با اقداماتي که دولت جديد انجام داده است، سر و سامان مي‌گيرد و مشکل بازار خودرو چگونه حل مي‌شود؟ امير‌حسن کاکايي، عضو هيات‌علمي دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو به پرسش‌هاي پاسخ داده است: بازار خودرو از اقتصاد کلان کشور مجزا نيست امير حسن کاکايي گفت: »اول از هر چيز بايد اين موضوع را بپذيريم که بازار خودرو وابسته است به اقتصاد کلان کشور و سياست‌هاي کلان نظام. فرض کنيم رئيس کل بانک مرکزي مي‌گويد پول هست و مي‌توانيم واردات انجام دهيم، اما اگر تورم شروع شود، واردات مجددا به بن بست مي‌خورد. اکنون چرا بازار راکد است؟ چون دلار پايين آمده است. حالا فرض کنيم با همين سياست‌هاي موجود در بازار خودرو، دلار به عدد ?? هزار تومان برسد، شک نکنيد که به محض اين اتفاق، قيمت‌ها يک جهش اساسي را تجربه خواهد کرد. بنابراين، پاسخ اين سوال که قرار است چگونه وضعيت بازار خودرو را بهبود ببخشيم يا سياست‌هاي فعلي دولت چه راهکاري را در پيش مي‌گيرند دقيقا همين است که بايد نگاهي دقيق به سياست‌هاي کلان نظام انجام دهيم. ما ابتدا بايد از طريق سياست‌هاي کلان، تورم را کنترل کرده و ارزش ريال را حفظ کنيم. يا کاري کنيم که حداقل قيمت ريال با اين سرعت تنزل نکند يا تورم 40 درصدي ما کاهش پيدا کند. حقيقت اين است که ما ايراني‌ها تورم بين 10 تا 20 درصد را به راحتي تحمل مي‌کنيم. اما با وضعيت آزاردهنده تورم 0 درصدي طي سه چهار سال اخير، بازار خودرو هم کاري از پيش نمي‌برد.«وي افزود: »بر اين اساس، سياست‌هاي کلان اقتصادي کشور پايه و اساسي هر تحول در کشور از جمله تحول در صنعت خودرو است. بخش مهمي از سياست‌هاي کلان اقتصاد کشور را »توليد« تشکيل مي‌دهد. بالاخره ما بايد دلار به دست بياوريم تا بتوانيم خرج کنيم. بحث ارتباطات جهاني و FATF است. ما اصلا نمي‌توانيم در بازار مالي جهاني حضور داشته باشيم و به راحتي پول جا به جا کنيم، بلکه ناچاريم با چمدان، يا با حواله‌هاي عجيب و دور زدن تحريم‌ها پول‌هايمان را جا به جا کنيم، طبيعيست که در اين راه هزينه مضاعف هم مي‌دهيم. پس اصل ماجرا همين است. دولت بايد ابتدا اين مشکلات را حل کند. ضمن اين که ما نيازمند اصلاحات ساختاري گسترده در صنعت خودرو و تبديل آن به يک صنعت رقابت پذير هستيم. صنعت رقابت پذير يعني صنعت غول‌ها. بايد اين واقعيت را ياد بگيريم که صنعت خودرو، صنعت کوچک‌ها و ناتوان‌ها نيست. متاسفانه ما در کشورمان هم اکنون 65خودروساز کوچک و متوسط داريم که هيچ يک از آن‌ها نيز در مقياس جهاني مطرح نيستند. درست است که به لحاظ توليد در رتبه‌اي بين يازدهم تا سيزدهم دنيا قرار داريم، اما متاسفانه ايران خودرو و سايپا در چارچوب غول‌هاي خودروسازي جهان قرار نمي‌گيرند.« بايد به تاراج بين نسلي پايان دهيم اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: »ما احتياج به کاهش تعداد خودروساز‌ها در کنار افزايش کيفيت آن‌ها هستيم. به الگوي موفق کره جنوبي نگاه کنيد. کره جنوبي يک گروه خودروسازي موفق به نام هيونداي کيا دارد. جالب است که ورشکستگي شرکت کيا در سال 1997؛ که در جريان بحران مالي آسيا رخ داد، موجب شد اين شرکت توسط ديگر شرکت خودروساز کره‌اي، هيونداي موتور، در سال 1998 از طريق خريد سهام شرکت فورد، که در سال 1986 بخشي از سهام اين شرکت را خريداري کرده بود، تصاحب شود. اکنون و پس از تبديل شدن هيونداي کيا به يک غول خودروسازي، بين 7 تا 8 ميليون خودرو سالانه توليد مي‌کند. يا شرکت استلانتيس که از ترکيب پژو سيتروئن و فيات کرايسلر متولد شده است نيز مثال خوبي با ظرفيت توليد سالانه 8 ميليون خودرو است. اما اين ادغام‌ها و اين با کيفيت شدن‌ها بدون توسعه ارتباط جهاني معنايي ندارد. استلانتيس به عنوان يک شرکت موفق، دو شرکت فرانسوي و آمريکايي/ايتاليايي را ترکيب کرده است. حتي چيني‌ها هم با وجود اختلاف‌ها و رقابت‌هاي اقتصادي سنگين با ايالات متحده، بخش زيادي از فناوري و قدرتي که در صنعت خودروسازي به دست آورده اند را مديون ارتباطات بين المللي خود هستند. چيني‌ها در 4 دهه اخير در کنار ميليارد‌ها دلار سرمايه گذاري در صنعت خودرو، روي توسعه روابط و پشتکار در توليد نيز متمرکز بوده اند.« به گزارش آراز آذربايجان به نقل از فرارو، وي افزود: »شرکت‌هاي خودروساز چيني با يکديگر هم افزايي دارند. اين در حالي است که ما تعدادي خودروساز داريم که هر يک ساز خود را مي‌زنند. براي مثال 3 خودروساز مونتاژ کار ما، زيرساخت‌هاي اصلي خود را از يک منبع با اسامي مختلف مي‌خرند. اين نوع رفتار‌ها برعکس همه رفتار‌هاي رايج در دنيا است. ما بايد تعدادي اصلاحات اساسي در زيرساخت‌هاي صنعت خودرو در راستاي رقابت پذير‌تر شدن اين صنعت انجام دهيم. حتي اگر قرار است به واردات متوسل شويم، ابتدا بايد براي اين سوال پاسخي داشته باشيم که با کدام سرمايه و اقتصاد قرار است اين کار را انجام دهيم؟ ما بايد تعدادي خودروساز رقابت پذير داشته باشيم که در بخش توليد براي ما درامد ارزي ايجاد کنند و ارزش ريال را ارتقا دهند و در نهايت بتوانيم خودرو مناسب سوار شويم. هر آن کسي که مي‌گويد مي‌توان بدون مناسبات بين الملل و توليد مناسب، پيشرفت کرد، دروغ مي‌گويد. هم اکنون چين و آمريکا در جنگ اقتصادي هستند، اما چين، سياست خود را به شکلي تنظيم کرده که روابطش با آمريکا و اروپا قطع نشود، چون مي‌داند اگر اين اتفاق رخ دهد، موقعيت اقتصادي خود را از دست مي‌دهد. بايد ياد بگيريم کار شبکه‌اي انجام دهيم و صنايع را رقابت پذير کنيم. در غير اين صورت تا ابد بايد نفت و گاز بفروشيم که درواقع تاراج يک سرمايه بين نسلي است. بايد به اين موضوع پايان دهيم.«
برچسب ها:

تاریخ: 1403/07/01 08:10 ق.ظ | دفعات بازدید: 30 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور