گروه فرهنگي:يک مستندساز با اشاره به اهميت الگوسازي نوجوانان از شهيد حسين فهميده اظهار کرد: بازآفريني زندگي اين نوجوان قهرمان دفاع مقدس ميتواند روحيه شجاعت، مسئوليتپذيري و فداکاري را در نسل امروز تقويت کند.
رضا برجي، مستندساز با بيان اينکه پرداختن به شخصيتهاي شاخصي مانند حسين فهميده براي نسل امروز نوجوان اهميت فراواني دارد، اظهار کرد: پرداختن به اين قهرمانان نه تنها تاريخ را زنده نگه ميدارد بلکه امکان الگوسازي اخلاقي و شجاعت را براي نوجوانان فراهم ميکند. ياد و خاطره حسين فهميده در خرمشهر و آبادان هنوز زنده است و نسل امروز بايد با مشاهده و شناخت اين الگوها به درک واقعي از رشادتهاي نوجوانان شهيد دست پيدا کند. اين توجه به شخصيتهاي برجسته تاريخي سبب ميشود نوجوانان احساس کنند که شجاعت، فداکاري و مسئوليتپذيري، حتي در سنين پايين، ارزشمند است و ميتواند الهامبخش مسير زندگي آنان باشد.
رضا برجي درباره پيچيدگيهاي فضاي مجازي و تأثير آن بر نوجوانان توضيح داد: امروز جهان نوجوانان با انواع شخصيتها و الگوسازيهاي ديجيتال پر شده است و اين فضا سبب شده اهميت بازآفريني شخصيتهاي تاريخي به صورت اصيل و تأثيرگذار دوچندان شود. مخاطب نوجوان در فضاي مجازي با اطلاعات متنوع و گاه پراکنده مواجه است و اگر سينما و رسانه نتوانند شخصيتها را به شکل مستمر و دقيق معرفي کنند، اثرگذاري آنها کوتاه مدت خواهد بود. سينما بايد فراتر از يک مقطع زماني عمل کند و شخصيتها را به گونهاي معرفي کند که تأثيرشان پايدار بماند و نوجوانان بتوانند الگويي واقعي از آنها بسازند.
اين جانباز جنگ تحميلي با تأکيد بر استمرار در تصويرسازي شخصيتها گفت: متأسفانه بسياري از آثار سينمايي بدون امتداد هستند و پس از يک فيلم يا مستند، شخصيت مورد نظر به فراموشي سپرده ميشود. اگر شخصيتي مانند شهيد بهنام طيبي را معرفي ميکنيم، بايد مسير ادامه زندگي و کارهاي او نيز به شکل مستمر به مخاطب نشان داده شود تا الگوسازي واقعي شکل گيرد. عدم پيگيري و مستندسازي دقيق زندگي شهداي نوجوان باعث ميشود فرصت تربيت اخلاقي و اجتماعي مخاطب از دست برود و اين خلأ بايد با برنامهريزي دقيق هنري و پژوهشي پر شود.
برجي درباره ويژگيهاي شخصيتي حسين فهميده تصريح کرد: رشادت، فداکاري، مسئوليتپذيري و روحيه خودگذشتگي از مهمترين ويژگيهاي وي است که ميتواند نوجوانان امروز را تحت تأثير قرار دهد. نوجوانان با مشاهده چنين نمونههايي قادرند درک کنند که فداکاري و شجاعت تنها در ميدانهاي جنگ محدود نميشود بلکه در زندگي روزمره نيز ارزشمند است. ايجاد انگيزه و الگوپذيري صحيح از شخصيتهاي تاريخي سبب ميشود نوجوانان احساس مسئوليت و تعهد اجتماعي پيدا کنند و براي تحقق اهداف اخلاقي و فرهنگي جامعه آماده شوند.
کارگردان مستند »در امتداد غدير« درباره چالشهاي بازآفريني شخصيت شهدا اظهار کرد: يکي از مهمترين مشکلات پژوهش ناقص درباره زندگي اين شخصيتهاست. بسياري از فيلمسازان به دنبال سادهترين و دمدستيترين نکات ميروند و نميتوانند عمق و واقعيت زندگي شهدا را به تصوير بکشند. پرداختن به جزئيات دقيق، بررسي اسناد تاريخي و مصاحبه با همرزمان و خانواده شهدا از ملزومات توليد اثر معتبر است و بدون اين پژوهشها، تصويرسازي از شخصيتهاي نوجوان شهيد کامل و تأثيرگذار نخواهد بود. برجي درباره حساسيت بازسازي واقعيتهاي جنگ بيان کرد: سينماي جنگ نميتواند با اغراق يا دروغ جلو برود، زيرا باورپذيري اثر براي مخاطب از بين ميرود. تصويرسازي بايد با واقعيت همراه باشد و شخصيت شهدا با تمام شجاعت و محدوديتهاي انساني خود به نمايش گذاشته شود. اگر فيلمساز در پرداخت جزئيات زندگي و رشادتها دقت نکند، نه تنها پيام اخلاقي منتقل نميشود بلکه مخاطب نيز ارتباط عاطفي و فرهنگي با اثر برقرار نخواهد کرد.
اين فيلمساز درباره ضرورت کوتاهسازي و تقسيمبندي محتوا گفت: براي جذب نوجوانان، آثار بايد به بخشهاي کوتاه دو تا سه دقيقهاي تقسيم شوند تا مخاطب انگيزه پيدا کند پارتهاي بعدي را دنبال کند. استفاده از فناوريهاي نوين و حتي هوش مصنوعي ميتواند به بيان مؤثرتر پيامها و الگوسازي کمک کند. اين روش امکان ميدهد محتواي آموزشي و اخلاقي در قالبي جذاب و قابل دسترس ارائه شود و نوجوانان بدون احساس خستگي به مشاهده ادامه دهند.
برجي درباره نياز به پژوهش و تحقيق مستمر تصريح کرد: بايد براي هر شهيد يک تيم تحقيقاتي مجزا وجود داشته باشد تا زندگي و فعاليتهاي آنان به دقت مستندسازي شود. اين رويکرد امکان توليد آثار متنوع با پارتهاي متعدد را فراهم ميکند و تأثيرگذاري فرهنگي و هنري آنها افزايش مييابد. تحقيقات دقيق و سازماندهي شده موجب ميشود نوجوانان با مشاهده زندگي واقعي شهدا، الگوهاي اخلاقي و رفتاري صحيح را دريافت کنند و با انگيزه بيشتري براي مسئوليت اجتماعي و فداکاري آماده شوند. کارگردان مستند »عراق سرزمين جنگها« به اهميت آموزش و تربيت نسل نوجوان از طريق شناخت درست شهدا اشاره کرد و افزود: اين آموزش بايد از مدارس آغاز شود و تنها به سينما محدود نشود. محتواي کوتاه و قابل دسترس مانند فيلمهاي دو دقيقهاي، کتابهاي مصور و محتواي تعاملي در فضاي مجازي ميتواند انگيزه نوجوانان براي شناخت زندگي شهدا و الگوبرداري از آنها را افزايش دهد. نوجوانان در اين مسير ياد ميگيرند که مسئوليتپذيري، شجاعت و فداکاري ارزشهايي هستند که حتي در زندگي روزمره و تصميمات کوچک نيز ميتوانند نقشآفريني کنند و حس تعلق به جامعه و ارزشهاي اخلاقي در آنان تقويت شود.
وي در پايان تأکيد کرد: براي حفظ و گسترش فرهنگ رشادت و فداکاري، همزمان با توليد آثار هنري، بايد ساختارهاي پژوهشي و تحقيقاتي نيز تقويت شود. اختصاص تيمهاي پژوهشي به هر شهيد و جمعآوري دقيق اطلاعات از زندگي، فعاليتها و ويژگيهاي شخصيتي آنها امکان توليد محتواي دقيق و مستند را فراهم ميکند و از ارائه روايتهاي ناقص و سطحي جلوگيري ميکند. به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايکنا،چنين برنامهريزي دقيق و منسجم باعث ميشود نوجوانان با شناخت صحيح از قهرمانان تاريخي، روحيه اخلاقي، اجتماعي و مسئوليتپذيري خود را تقويت کنند و در مسير تربيت نسل آينده با هويت پايدار و متعهد قرار گيرند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com


ارتقای ایمنی جادههای آذربایجانغربی به صورت مستمر انجام میشود
ارزیابی نظاممند ریسکها برای ارائه خدمات مخابراتی باکیفیت در استان ضروری است
قدرت خريد خانوارهاي ايراني در پايينترين و بدترين سطح تاريخي
تصادفات جادهاي آخرهفته بلاي جان مردم آذربايجانغربي
اجراي طرح پزشک خانواده درآذربايجان غربي
توسعه همهجانبه شهر اروميه با همدلي مسئولان و همراهي مردم امکانپذير است
هواخواه کتابيم
حکمراني آموزشي ايران در بنبست کمبود معلم
وجودو اوچدو
تدابير ويژه براي مهار ريزگردهاي نمکي درياچه اروميه اتخاذ شود
