افزايش ناگهاني قيمت بنزين ضربه مهلکي به دولت ميزند
افزايش ناگهاني قيمت بنزين ضربه مهلکي به دولت ميزند
گروه اقتصادي: در حال حاضر دولت بايد تمام توان خود را روي به ثبات رساندن جامعه بگذارد. قيمتها و تورم را کنترل کند و حتي اگر موفق شود تورم را کاهش دهد که بهتر خواهد بود؛ بنابراين اگر دولت اقدام به افزايش ناگهاني قيمت سوخت کند که قطعا منجر به افزايش تورم ميشود، به تمامي اقدامات بعدي خود آسيب زده و همراهي مردم را از دست ميدهد.
اين رفتار باعث ميشود مردم در ساير تصميم گيريهاي دولت همدلي نکنند. تاکيد ميکنم که هر که بر افزايش ناگهاني قيمت سوخت تاکيد دارد در پي آسيب زني به دولت است. محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور درباره قيمت بنزين گفته است: »کدام عقل سليم ميتواند بپذيرد بنزين را با دلار وارد کنيم و با قيمت 1500 تومان بفروشيم؟ البته فعلا کاري نميخواهيم بکنيم.«اين سخنان عارف با واکنشهاي متفاوتي همراه شده است.
گرچه وي صحبتي از افزايش قيمت بنزين در کوتاه مدت نکرده است، اما برخي، اين سخنان را مقدمهاي بر افزايش قيمت سوخت ميدانند. گرچه اغلب کارشناسان اقتصادي معتقدند افزايش قيمت ناگهاني بنزين خطرناک است، اما برخي رسانهها از افزايش قيمت دفاع کرده اند. براي مثال روزنامه جوان با اشاره به قشر مرفه نوشته است: »چرا کسي که آينه بغل ماشينش 50 ميليون تومان قيمت دارد و در کل سال هميشه در جاده و تفريح است، در مجموع سال يک ميليون هم پول بنزين ندهد؟!«
با توجه به اين شرايط پرسشهايي مطرح است، از جمله اين که آيا به خاطر شرايط قشر مرفه ميتوان قيمت بنزين را در آغاز کار دولت به شکل ناگهاني افزايش داد و اساسا بهترين روش براي برنامه ريزي در جهت عادلانه کردن قيمت سوخت چيست؟ مرتضي عزتي، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به اين پرسشها پاسخ داده است:
فرهنگ فقيرپروري به کشور آسيب ميزند مرتضي عزتي گفت: »در بحث قيمتها، در ايران با يک مشکل فرهنگي مواجهيم که توسط عدهاي خاص ايجاد شده است. اين افراد، بخل و حسادت را در جامعه اشاعه ميدهند. اين، يک ويژگي بداخلاقيست که متاسفانه توسط گروههايي در جامعه توسعه داده ميشود. اين طرز فکر ميگويد اگر يک شخص در جامعه ثروتمند است بايد به هر شيوهاي شده از او ثروتش را گرفت. متاسفانه اين خصلت ناپسندي است که نه اخلاقي، نه شرعي و نه ديني است و به عبارتي از هيچ جهت، قابل قبول نيست.
متاسفانه اين طرز فکر توسط برخي افراد که در پستهاي کليدي حضور داشتند ترويج و توسعه داده شد و اتفاقا همين موضوع هم نشان ميدهد که اين افراد در حد و اندازه جايگاهي که در آن قرار داشتند، نبودند. هم اکنون، پروندههاي واردات هم به همين شکل است. درواقع برخي ميگويند اگر قرار است يک شخص هزينه کند و ماشين خوب خارجي سوار شود، بهتر است يک و نيم برابر پول ماشين را از او بگيريم. اين يک خصلت ناپسند اخلاقيست که بخواهيم به هر که پولدار است ضربه بزنيم و اين رفتار موجب ميشود که افراد در جامعه دورويي را توسعه دهند و آنها که واقعا ثروتمندند با ظاهري مستمند در انظار عمومي ظاهر شوند که همين موضوع براي جامعه بسيار بد است.«
وي افزود: »چرا بايد در جامعه اين فرهنگ را رواج دهيم که دارا بودن مذموم است؟ اتفاقا بايد شرايطي را ايجاد کنيم که به توانمند بودن و دارا بودن مردم افتخار کنيماز ابتداي انقلاب اين فرهنگ رواج يافت ولي در دهه 1370 کاهش يافت، حالا دوباره حدود 2 دهه است که عدهاي در اين مسير افتادهاند که بگويند دارا بودن ناپسند است.
اين طرز فکر نه فقط به لحاظ فرهنگي ايراد دارد، بلکه به لحاظ اقتصادي هم عواقب منفي زيادي دارد. يکي از آثار زيانبار اين وضعيت اين است که افراد ميترسند داراييهاي واقعي خود را اعلام کنند. اين وضعيت مساويست که با کاهش شفافيت اقتصادي در جامعه. نکته منفي ديگر اين است که اين شرايط باعث ميشود افراد، تمايل خود را براي سرمايه گذاري و خلق ثروت از دست بدهند،در نتيجه کشور از سرمايه گذاريهاي بزرگ محروم مي شود.
نتيجه اين سرمايه ستيزي فرار سرمايه، کاهش توليد و رشد فقر است. همان چيزي که امروز در ايران شاهد آن هستيم. در چنين شرايطي افراد تنبل، کم کار و کم صلاحيتي که توانايي سير کردن شکم خود را ندارند، طلبکار مي شوند و افراد توانمندي که مي توانند هم خود را اداره کنند و هم کارآفرين باشند و در جامعه تاثير مثبت بگذارند، تخطئه مي شوند. اين فرهنگ فقيرپروري و سرمايه ستيزي آسيب هاي شديدي به اقتصاد کشور زده است. بسياري از آنهايي که قدرت اقتصادي دارند، قدرت کارآفريني دارند و مي توانند سرمايه گذار و خالق ثروت باشند را از کشور فراري داده ايم.
آنها که براي افزايش ناگهاني بنزين عجله دارند به دولت ضربه ميزنند اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: «در موضوع بنزين هم با همين استدلال غلط مواجهيم که اگر کسي وضع مالي خوبي دارد، محکوم به گرانتر خريدن بنزين باشد. مگر ما در حال اعطاي يارانه نيستيم؟ اين چه استدلالي است که در بحث بنزين هم آن که مدل ماشينش بالا است مسبب افزايش قيمت باشد؟
اين رفتار ظالمانه است.متاسفانه اين رفتارها هر روز در جامعه در حال رواج بيشتر پيدا کردن است و دولت هاي مختلف هم براي منافع بودجه خود مخالفتي با آن نداشته اند.. اما اين ماجرا يک بعد ديگر هم دارد. به نظر ميرسد عدهاي ميخواهند از همين ابتدا دولت را با مشکلاتي مواجه کنند. درواقع تمام تلاش اين گروه اين است که دولت همين ابتداي کار اقدامي انجام دهد که از ديد مردم منفي است. گران شدن ناگهاني بنزين با به هم ريختگي همراه است. بدون هيچ شکي، مقطع فعلي، بدترين زمان براي دست بردن در قيمتها و آزادسازي قيمتها است. به محض دست بردن در قيمت ها، دولت به شدت در انظار لزومي منفور ميشود. دقيقا آنها که ميخواهند دولت را زمين بزنند، اصرار ميکنند که حالا وقت افزايش قيمت بنزين است.«
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از فرارو،وي افزود: »اين دولت نبايد حداقل قبل از گذشت يک سال که تثبيت شده و موثر واقع شده، دست به چنين اقداماتي بزند. در حال حاضر دولت بايد تمام توان خود را روي به ثبات رساندن جامعه بگذارد. قيمتها و تورم را کنترل کند و حتي اگر موفق شود تورم را کاهش دهد که بهتر خواهد بود؛ بنابراين اگر دولت اقدام به افزايش ناگهاني قيمت سوخت کند که قطعا منجر به افزايش تورم ميشود، به تمامي اقدامات بعدي خود آسيب زده و همراهي مردم را از دست ميدهد.
اين رفتار باعث ميشود مردم در ساير تصميم گيريهاي دولت همدلي نکنند. تاکيد ميکنم که هر که بر افزايش ناگهاني قيمت سوخت تاکيد دارد در پي آسيب زني به دولت است.
اگر دولت قصدي در اين زمينه دارد بايد با برنامه ريزي دقيق و تدريجي و نه طي سال جاري افزايش قسمت را اعمال کند. هنوز مدت زمان زيادي از اعتماد مردم به دولت نگذشته و چيزي نزديک به 5 درصد مردم به شرايط اميدوار شده اند، چرا بايد با تصميم گيريهاي عجولانه در حوزه سوخت نه تنها آن 5 درصد بلکه شايد بيش از 15 درصد اعتماد مردم را از دست بدهيم؟ چرا بايد جامعه را به سمت نااميدي ببريم؟ اين رفتارها يا از روي ناآگاهي است يا با هدف ضربه زدن به دولت.«
تاریخ:
1403/06/25 09:12 ق.ظ
|
دفعات بازدید: 40 |
چاپ